Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Angående Litium
Skrivet av: Pyro
Tid: 2005-07-18 12:15:33

Jag hittade själv svaret på min fråga angående litiumets eventuella delaktighet i den kubanska cigarrsmaken i tråden:
www.carlscorona.com/forum/ShowMessage.asp?ID=12082

Men, eftersom jag inte vill ta bort intresset för namngivandet av Martins katt tyckte jag informationen passade bättre här i stället!

En icke vetenskaplig artikel i Cigar Magazine nämnde att halten av litium generellt var hög i jorden på Kuba och gjorde en potentiell koppling till den speciella kubanska smaken.

På nyhetsgruppen alt.smokers.cigars har detta dock debatterats och slutsatsen är att det med största sannolikhet varken har något med smak eller sinnestillstånd att göra (litium kan stabilisera humöret för manodepressiva patienter). Däremot var det intressant att höra att halten av vanliga gödningsämnen som fosfor och kalium däremot påverkade smaken:

"I don't see how a trace of lithium could hurt, but I doubt it is key to the legendary flavor of Cuban tobacco. Soil analysis of soils in the valleys of western cuba typicaly show higher percentages of phosphorus and potash than one would ordinarily expect to find. 

For a while Cuba tried growing other crops on some of the old tobacco fields, the result was that when tobacco was again planted there it had lost some of it's magic...the flavor and intensity were just not there anymore. With additions of phosphorus and potash much the flavor has returned, but much is also gained from the old slower ways of curing tobaccos as well.

Thank you for the interesting idea!
Sincerely
Juan" 
( groups.google.se/groups?q=g:thl2984409584d&dq=&hl=sv&lr=&selm=_YSdnawrDcVCCY7fRVn-pA%40centurytel.net )


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Inside information21:52 den 22 maj 2005Pyro
      N Angående Litium12:15 den 18 juli 2005Pyro
           N Kryddande Hemodlare12:48 den 18 juli 2005RebelRob
                N Kryddande Hemodlare13:11 den 18 juli 2005ntore
           N Angående Litium13:10 den 18 juli 2005ntore
                N Angående Litium13:24 den 18 juli 2005Henrik G
                     N Vill inte vara elak...14:31 den 18 juli 2005COJ
                     N Förstörd jord?14:31 den 18 juli 2005Pyro
                          N Förstörd jord?16:00 den 18 juli 2005Henrik G
                               N Håller med, klokt resonemang! n/t16:12 den 18 juli 2005Pyro