Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Torano Nicaraguan selection?
Skrivet av: ntore
Tid: 2005-08-19 22:42:18

Fick tillfälle att prova två Torano Nic. Sel. efter byte med Marcus D. Mycket intressant - en cigarr som tillverkaren inte ens presenterar på sin hemsida. Få recensioner - snacka om under radarn. 

Vid ett första betraktande av den något boxpresssade robuston är det första jag tänker: CAO. Samma form som en gammal CAO anni. mad. Hmm - Torano tillverkade mycket för CAO i början - hmm -  nu delar de en fabrik. När man snokar efter ingående ingredienser hittar man många motsättningar - Lynn tycker att det är en Nicaraguansk puro - på Cigar Weeklys recentions-sida är täckbladet från Indonesien. Up close and personal är det inget snack - täckbladet är, i rätt ljus, en mörk colorado med dragning åt rött - och efter provsmakning tveklöst en Equadoriansk Sumatra. Mums mums.

När jag hanterar cigarren stärks kopplingen till CAO - den känns som en CAO gold. Men när jag sätter fyr på rökverket börjar tankarna gå åt ett annat håll. Vad är det som den påminner om? - Ha! El Rico Habano  - samma mix av EQSU täckblad  - nic. binder och nic. filler. Inte riktigt lika full smak - El Rico är outstanding i mitt tycke - men detta är ett lite mer ekonomiskt alternativ. Och de finns i perfecto... :-*)

En söt tobaks-smak - med en god träighet, en mild pepprighet, brödkryddor, och kanske en släng av rostad valnöt. (referenser som det matvrak man är) Konstruktionen är av toppToranoklass. Rastlöst rökte jag dem innan de hade fått stabilisera sej och sista biten var lite stark/överfuktad/. Utan tvivel blir det ett lådköp i höst :+).

Så varför snackas det inte mer om Torano Nic. Selec.? Hmm - Efter att ha tröskat diverse cigarr forum i USA är det förmodligen så att den numera helt enkelt är lite omodern - det ska vara nikotinbomber i år. Starka rackare - amerikanerna har fått för sej att kubanska cigarrer är starka - då gör vi starka cigarrer - kanske kommer en liten backlash nu med mer smakfyllda cigarrer - man kan alltid hoppas.

Men Torano då - varför i h-e marknadsför man inte Nic. Sel.? Hmmm- kan det vara så att den kommit i kläm i samarbetet mellan Torano och CAO? Egentligen är den en CAO men av något skäl ville CAO inte fortsätta utvecklingen av märket, medan Torano tyckte att det var en för bra linje för att släppa?   

Framtiden får utvisa - men tills dess är den "CAO'n som Carlos glömde".   
"- eller gömde :-*)"


-ntore

(detta meddelande sponsrat av The Grand Bark Reserve whisky och Staropramen premium lager)


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Torano Nicaraguan selection?23:23 den 31 juli 2005ntore
      N Torano Nicaraguan selection?23:54 den 31 juli 2005Marcus D
           N Torano Nicaraguan selection?09:53 den 2 augusti 2005ntore
      N Torano Nicaraguan selection?22:42 den 19 augusti 2005ntore
           N Torano Nicaraguan selection?23:44 den 19 augusti 2005COJ
                N Torano Nicaraguan selection?00:31 den 20 augusti 2005ntore
                     N Torano Nicaraguan selection? Liknar annan Torano?08:53 den 20 augusti 2005GöranG
                          N Torano Nicaraguan selection? Liknar annan Torano?09:54 den 20 augusti 2005ntore
                N Inte illa alls.....09:16 den 21 augusti 2005COJ
           N Torano Nicaraguan selection?14:41 den 20 augusti 2005RebelRob
                N Torano Nicaraguan selection?20:50 den 21 augusti 2005 mobboegil
           N Torano Nicaraguan selection?22:47 den 19 augusti 2005Pyro
                N Torano Nicaraguan selection?23:04 den 19 augusti 2005ntore
                     N Torano Nicaraguan selection?23:27 den 19 augusti 2005Marcus D
                          N Torano Nicaraguan selection?23:42 den 19 augusti 2005ntore
      N Torano Nicaraguan selection?10:10 den 2 augusti 2005COJ