Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Cigarrer och maltwhisky
Skrivet av: Jonke
Tid: 2004-08-27 10:33:07

Roligt att det finns fler maltwhiskyentusiaster på forumet. Jag är själv en Islayfantast med Ardbeg som favorit. Jag håller också i en del provningar för intresserade grupper i omgivningen. Det var detta intresse som ledde mig till att prova cigarrer som extra njutning till whisky.

Dalmore Cigar Malt har jag tyvärr bara provat utan cigarr! Jag fann den lite väl söt och enkel i smaken utan cigarr. Den komplexitet och djup som Dalmore 12y har saknade jag i Cigar Malt. Jag gissar dock att sötman i whiskyn går utmärkt ihop med de flesta cigarrer. Dalmore Cigar Malt har ju trots allt fått pris för bästa kombination whisky/cigarr (Hoyo de Monterrey Epicure No 2) i en tävling på Kuba.
www.thedalmore.com/cigar_lounge/cuban_connection.htm

Än så länge är jag nybörjare när det gäller cigarrer och det finns alldeles för många kombinationer när det gäller maltwhisky. Det jag hittills märkt är att de mindre rökiga sorterna ofta går utmärkt till de flesta cigarrer. Det är svårare med rökig whisky. Islaywhisky har jag hittills upplevt passar bäst till kraftiga cigarrer, typ Partagas mm. Jag känner dock ibland att röken i whiskyn tar bort smakerna i cigarren och att cigarrerna nedtonar smaken av torv hos whiskyn och berövar den dess karaktär.

Bruichladdich 15y är en mindre rökig Islaywhisky som jag upplever passar till många olika styrkor av cigarrer, från mild till starka. Aberlour a'bunadh är en fatstark Speyside som går underbart till milda-medium cigarrer. En perfect kombination för mig är Avo Domain <20> och Highland Park 18y. Dessa hjälpte varandra att uppnå högre höjder.

Fast jag är maltwhiskyälskare har jag upptäckt kombinationen cigarr-Havana Club. En kombination där sötman i romen förhöjer njutningen av cigarren.

Som med allt annat är smaken olika. Huvudsaken är att det finns så mycket att utforska och att njuta av. 

/Jonas


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Dalmore Cigar Malt09:57 den 27 augusti 2004Lasse H
      N Cigarrer och maltwhisky10:33 den 27 augusti 2004Jonke
           N Cigarrer och maltwhisky12:43 den 27 augusti 2004Lasse H
      N Dalmore Cigar Malt12:54 den 27 augusti 2004MattiasA
           N Dalmore Cigar Malt13:10 den 27 augusti 2004Emil
      N Dalmore Cigar Malt17:54 den 27 augusti 2004Roger T
      N Dalmore Cigar Malt14:26 den 28 augusti 2004Peter B
           N Dalmore Cigar Malt16:46 den 28 augusti 2004Lasse H