Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Hjälp med äldre cigarrer
Skrivet av: Michael Jansson
Tid: 2006-07-11 20:07:40

Fick i höstas tag på två äldre lådor med cigarrer. Jag har sökt en hel del på nätet i syfte att identifiera ursprung och ålder men har kammat absolut noll. Nu hoppas jag på den samlade kompetensen här. Smakprov samt några andra godsaker utlovas förstås till den som lyckas (de har legat på återfuktning i ett drygt halvår nu, har antagligen varit utanför humidor under lång period dessförinnan). Nedan de texter som finns på lådorna:

Låda 1:

Lådan är 17 x 11,5 x 7 cm. På locket står det Ankerpfahl. På ena sidan Reina Real och på den andra Colorado Claro. På lådan sitter en påklistrad etikett med Svenska Tobaksmonopolets emblem, på denna står det tryckt Import och priset 15 öre per styck eller 7,50 för hela lådan (50 stycken). Cigarrerna är små perfectos utan gördel som är öppna i foten, ca 10 cm långa.

Låda 2:

Lådan är 20 x 14,5 x 3 cm. På locket står det Gran Fabrica de Tabacos, Para Personas de buen gusto. Som kant runt om alla sidor löper texten Primera calidad - Flor. På ena kortsidan sitter en klisteretikett med texten Brema. Tvärs över lådans vänstra hörn sitter en tjusig etikett från Svenska tobaksmonopolet. På lådans undersida kan man utläsa att priset per cigarr är 1.05 kr eller 26.25 kronor för hela lådan om 25 stycken. 
Cigarrerna är små perfectos som är öppna i foten, ca 13 cm långa. På gördeln står skrivet Flor Fina Especiales.

Med tanke på att Svenska tobaksmonopolet bytte namn 1961 så borde bägge lådorna vara minst 45 år gamla även om jag tror att den förstnämnda lådan är markant mycket äldre sett till hur den ser ut och priset per cigarr.

Som sagt, om någon kan hjälpa så vore jag mycket tacksam!

Micke


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Hjälp med äldre cigarrer20:07 den 11 juli 2006Michael Jansson
      N Hjälp med äldre cigarrer21:52 den 11 juli 2006nisse62
           N Hjälp med äldre cigarrer22:41 den 11 juli 2006Michael Jansson
           N Hjälp med äldre cigarrer22:43 den 11 juli 2006Michael Jansson
      N Hjälp med äldre cigarrer07:16 den 12 juli 2006PerR
           N Hjälp med äldre cigarrer07:54 den 12 juli 2006Michael Jansson
      N Hjälp med äldre cigarrer10:35 den 17 juli 2006Michael Jansson
           N Hjälp med äldre cigarrer10:45 den 17 juli 2006Thomas
                N Hjälp med äldre cigarrer10:54 den 17 juli 2006Michael Jansson
                     N Hjälp med äldre cigarrer11:06 den 17 juli 2006Thomas