Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Cuaba Exclusivos...beds
Skrivet av: nisse62
Tid: 2007-02-09 15:55:40

Jag antar att du menar beads. Beads är små kulor som har samma uppgift som de små påsar med Silica Gel som du hittar när du köper elektronikprodukter. När de ligger med elektronik så suger de upp mycket fukt för att hålla så torrt som möjligt men de beads som vi köper har med hjälp av ändrad kemisk sammansättning fixats så att de släpper fuktighet när den är för låg och suger upp fuktighet när den är för hög.

Vad som är för lågt och för hög beror på vilka beads man använder. De flesta här köper beads från David www.heartfeltindustries.com som producerar beads för 60%, 65% och 70% relativ luftfuktighet.

I princip så kan du köpa olika storlekar på färdiga fuktare eller så köper du lösvikt och placerar i lämpligt kärl i din humidor. 

Fukta sedan beadsen så att merparten blir genomskinliga (på vintern när det är torrt) så kommer de att stabilisera fuktighetsnivån i din humidor.
På sommare kan man behöva torka upp beadsen för att de ska suga upp överflödig fuktighet. Det gör antingen genom att lägga dem på en plåt i ugnen på låg värme (50 grader) eller med hjälp av frugans hårfön Om man inte har en egen då tar man den men i mitt fall var det länge sedan mitt hår behövde fönas .


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Cuaba Exclusivos...beds15:46 den 9 februari 2007Tom
      N Cuaba Exclusivos...beds15:55 den 9 februari 2007nisse62
           N kattkristaller16:13 den 9 februari 2007norpan
                N kattkristaller17:20 den 9 februari 2007Henrik G
           N Cuaba Exclusivos...beds21:14 den 9 februari 2007Tom
      N Cuaba Exclusivos...beds17:12 den 9 februari 2007Tomas_nrk
           N Cuaba Exclusivos...beds00:12 den 10 februari 2007Jörgen
                N Cuaba Exclusivos...beds05:58 den 10 februari 2007Tomas_nrk
                N Cuaba09:10 den 10 februari 2007Tomas_nrk