Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Cigarrer och pipor lika farliga som cigaretter !!!
Skrivet av: nisse62
Tid: 2007-04-16 21:31:05

Det som slår mig när jag läser texten är stycket som lyder "Många - särskilt cigarettrökare som övergått till cigarrer - drar ändå halsbloss för att få en snabb nikotinkick. Det gäller också personer som rökt cigarrer länge."

Det stämmer med de tidigare undersäkningar jag läst. Och i dessa så har det slagits fast att riskerna är drastiskt mycket lägre om man inte drar halsbloss. Se även stycket i den här texten om den svenska undersökningen där det står " den slår forskarna fast att cigarrer och pipa är lika dödliga som de mer alldagliga cigaretterna, under förutsättning att man röker lika mycket."

Att cigarrökning sedan medför en ökad risk för olika sjukdomar tvivlar jag inte alls på men i de allra flesta fall i mycket lägre utsträckning än i annan rökning (under förutsättning att man inte drar halsbloss). 

I mitt fall vägs en viss del av de ökade riskern upp av att jag kopplar av när jag röker cigarr: Och dessutom så medför väldigt många av livets glädjeämnen en viss ökad risk för sjukdomar men det får det vara värt


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Cigarrer och pipor lika farliga som cigaretter !!!21:23 den 16 april 2007Klaas
      N Cigarrer och pipor lika farliga som cigaretter !!!21:31 den 16 april 2007nisse62
           N Cigarrer och pipor lika farliga som cigaretter !!!22:40 den 16 april 2007Xnarpom
                N Cigarrer och pipor lika farliga som cigaretter !!!18:49 den 22 april 2007bidevind
                     N Cigarrer och pipor lika farliga som cigaretter !!!19:10 den 22 april 2007TJ
                          N Cigarrer och pipor lika farliga som cigaretter !!!20:24 den 22 april 2007bidevind
                     N Cigarrer och pipor lika farliga som cigaretter !!!19:14 den 22 april 2007Henrik G
                          N Cigarrer och pipor lika farliga som cigaretter !!!19:21 den 22 april 2007Steffo
                               N Cigarrer och pipor lika farliga som cigaretter !!!07:37 den 23 april 2007Xnarpom
                                    N Cigarrer och pipor lika farliga som cigaretter !!!18:31 den 23 april 2007Henrik G