Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Cigarrer och pipor lika farliga som cigaretter !!!
Skrivet av: bidevind
Tid: 2007-04-22 18:49:28

Mitt intryck av "Tobaksfakta.org" är att det är mer antirökpropaganda och junkscience än fakta. Personligen tycker jag det är den organisationen som bör dödskallemärkas, inte cigarrer (om konsumerade i måttlig mängd). Själv har jag haft hälsoproblem i nästan hela mitt liv, bland annat har jag legat på golvet och krälat som en mask i smärtor av våldsamma krampanfall i tarmen. Sedan jag började röka cigarr för några år sedan är dessa kramper ett minne blott.  Inte många känner till att 90 procent av de som ådrar sig den allvarliga tarmsjukdomen ulcerös kolit är icke rökare. Ett icke obetydligt antal drabbas av sjukdomen inom ett par år om de slutar röka. Tobaksrökning skyddar också mot altzheimers sjukdom (en förfärlig sjukdom), möjligen också mot parkinson och en del andra neurologiska sjukdomar. För mig har livskvlitén höjts avsevärt sedan jag började röka, och då syftar jag inte enbart på den njutning det innebär att puffa på en god cigarr. Det är väl överflödigt att säga här, men man bör ge tusan i cigaretter. Det är skillnad på rök och rök. Den ena är basisk den andra sur. Tobak som används till cigarrer genomgår en fermentationsprocess som gör att nikotinet tas upp lätt av munslemhinnan (till skillnad från röken från cigaretter). Cigarrök varken ska eller bör dras ner i lungorna!


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Cigarrer och pipor lika farliga som cigaretter !!!21:23 den 16 april 2007Klaas
      N Cigarrer och pipor lika farliga som cigaretter !!!21:31 den 16 april 2007nisse62
           N Cigarrer och pipor lika farliga som cigaretter !!!22:40 den 16 april 2007Xnarpom
                N Cigarrer och pipor lika farliga som cigaretter !!!18:49 den 22 april 2007bidevind
                     N Cigarrer och pipor lika farliga som cigaretter !!!19:10 den 22 april 2007TJ
                          N Cigarrer och pipor lika farliga som cigaretter !!!20:24 den 22 april 2007bidevind
                     N Cigarrer och pipor lika farliga som cigaretter !!!19:14 den 22 april 2007Henrik G
                          N Cigarrer och pipor lika farliga som cigaretter !!!19:21 den 22 april 2007Steffo
                               N Cigarrer och pipor lika farliga som cigaretter !!!07:37 den 23 april 2007Xnarpom
                                    N Cigarrer och pipor lika farliga som cigaretter !!!18:31 den 23 april 2007Henrik G