Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Magnifico, esplendido! Honom skall vi ha!
Skrivet av: Ouch
Tid: 2007-06-27 17:49:48

Mmmm, semester...och tiden räcker till stora cigarrer! Ett tillfälligt uppehåll i det ymniga regnandet föranledde eder skribent att ta en tur ut i naturen. Utrustad med kamera, makroobjektiv, vattentäta skor och en Cohiba Esplendido gick jag mig ut för att studera smådjurslivet in på bara skinnet, så att säga.

Cohiban var den första ur en låda från mars 2006 och förväntningarna var väl inte så väldigt höga. Visserligen har jag rökt en hel del andra 06:or av diverse marcas som har varit mycket goda redan som unga, men den här bamsingen trodde jag egentligen behövde mer tid på sig. Nu är ju inte tålamod någon av mina stora dygder så jag plockade ut en garre ur lådan som var lite uppflagad längst ner på foten och klippte den. Täckbladet verkade lite sprött och frasade till när klingan på giljotinen skar, men efter blötning på utsidan så höll det i alla fall cigarren ut.

Första centimetern var precis så bångstyrig som jag hade anar den skulle vara och där kände jag att jag hade offrat garren för tidigt. Esplendidon var skarp och frän de första blossen och totalt obalanserad. Den brinner snett och beter sig allmänt illa. Ågren!!! - Varför väntade jag inte? - Lika bra att genomlida den och koncentrera sig på fotograferingen...

Plötsligt, medans jag sitter på huk och plåtar ett vildbi, upptäcker jag att cigarren totalt ändrat karaktär. Den är plötsligt mild och smekande och ett under av förfinad smaklighet. Huh? What's the DEAL???

Den följande timmen och en halv utvecklade den sig till en sofistikierad smakbomb som få andra jag rökt. Bolivar Coronas Extra är lika mäktigt smakrik, emm, men är tyngre i karaktären - jordig och med dova smaker. Cohiban var så perfekt balanserad i smaken, en massiv men gyllene och honungsmild karaktär - totalt uppslukande! En klar 9,5 på min smakometer! När de här har blivit några år så kommer de nog att vara helt fantastiska.


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Magnifico, esplendido! Honom skall vi ha!17:49 den 27 juni 2007Ouch
      N Magnifico, esplendido! Honom skall vi ha!20:11 den 27 juni 2007Thomas
           N Magnifico, esplendido! Honom skall vi ha!21:00 den 27 juni 2007Ola
                N Magnifico, esplendido! Honom skall vi ha!22:00 den 27 juni 2007Daniel P
                     N Magnifico, esplendido! Honom skall vi ha!23:21 den 28 juni 2007Ola
                          N Magnifico, esplendido! Honom skall vi ha!23:55 den 28 juni 2007Ouch