Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Så vitt jag vet....Nej!
Skrivet av: COJ
Tid: 2007-08-25 14:02:09

Det har diskuterasts i alla år jag har varit på olika cigarr siter/nyhtesgrupper och det har gjorts ett antal blindprovningar då man jämfört frysta och icke frysta cigarrer från samma låda och med samma lagring.

Och i ingen av de tester jag läst om har någon kunnat pricka 100% rätt, i samtliga fall har svaren legat på vad man kan förvänta sig om slumpen får råda.

När det gäller lagring så är svaret enklare, alla cigarrer mår bra av lagring och detta oavsätt om tobaken lagras innan rullning eller ej.
Och detta av ett mycket enkelt skäl, för att kunna kantera tobaken vid rullning så måste den blötas upp och detta accelererar en massa kemiska processer.
Denna accelererade process brukar kallas att tobaken gifter sig och det sägs att det vid detta tillfälle så skulle "smaker" vandra från en typ av blad till ett annat, men det är nog att betrakta som en myt utan vad som sker sker i de individuella tobaksbladen. 

När vi ändå är igång så avlivar vi en myt till, den att "smaker" skulle vandra mellan olika cigarrer om de ligger sidan om varandra i humidoren, detta är en myt då den acceleration av kemiska processer som skulle behävas redan har avtagit när cigarrern läggs i sin låda eftersom de torkas innan de stoppas i låder annars så skulle alla cigarrer vara mögliga.

Keep Puffing

COJ


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Efter frysning22:57 den 24 augusti 2007legr
      N Efter frysning23:41 den 24 augusti 2007PM
           N Efter frysning23:51 den 24 augusti 2007Henrik G
                N Finns det inga nackdelar med frysning?13:26 den 25 augusti 2007bidevind
                     N Finns det inga nackdelar med frysning?13:42 den 25 augusti 2007Henrik G
                          N Finns det inga nackdelar med frysning?14:37 den 25 augusti 2007LGO
                     N Så vitt jag vet....Nej!14:02 den 25 augusti 2007COJ
                     N Jag hänvisar till svaret jag gav...14:14 den 25 augusti 2007Pyro