Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Cigarr som medicin
Skrivet av: bidevind
Tid: 2007-09-24 12:10:12

Stackars Martin. Krya på dig!

Det var inte en helsidesannons från Philip Morris som gjorde att indianderna började röka tobak i en grå forntid för några tusen år sedan. Ofta gjorde medicinmännen som så, att de brände tobak tillsammans med andra örter över elden och fläktade röken mot patientens ansikte. Olle kan mycket väl vara på rätt spår när han nämner indonesiska cigarrer med nejlikor i. Avråder dock från att dra ner primärröken från cigarr i lungorna under några omständigheter över huvud taget. Bättre då att sitta inne och sniffa lite på sidoröken, kanske.

Personligen har jag ingen som helst lust att röka när jag är förkyld, vilket inte händer så ofta längre. Förr var jag nästan ständigt inbegripen i en brottningskamp med än den ena än den andra infektionen.

Faktum är att det finns en vetenskaplig grund att stå på om man hävdar att nikotin jagar vissa elaka baciller på flykten (Utan ironi omedes de läsare som upprörs av sådant i tal och skrift vänligen att sluta läsa här).

I laboratorium har besvärliga bakterier som orsakar lunginflammation effektivt dödats med små mängder nikotin. I artikeln jag länkar till finns det vanliga mässandet om nikotinets beroendeframkallande egenskaper, men det tycker jag läsaren med fördel kan lämna därhän (beroendeframkallande är ett elastiskt begrepp som i våra dagar används om nästan allting som storebror inte tycker vi ska ägna oss åt). Sådant måste alltid med när man upptäcker något positivt med nikotin och rökning:

www.data-yard.net/10c/nicotine.htm
OrlandoSentinel.com: Science

Så de som här har skrivit att de blir mindre förkylda när de börjat röka kanske inte är så snett utt som det låter.

Om förkylningen ändå slår till rekommenderar jag följande (en del bör eller kan man alltid göra, även när man inte är förkyld):

* Ät mycket färsk frukt
* Tillför höga doser C-vitamin
* Om snuvan är varig och gul (indikerar att det rör sig om bakterier, inte virus), intag vitlökstabletter eller vitlök. Det senare om lukten inte upplevs som störande
* Köp grapefruktkärneextrakt i hälsokosthandeln och droppa i exempelvis apelsinjuice flera gånger per dygn och drick.
* Om infektionen är lokaliserad till halsen - lös upp flera teskedar salt i ett halvt glas vatten och gurgla var tredje till var fjärde timme (var försiktig så det inte kommer ner i luftstrupe eller matstrupe - mycket obehagligt!)

När det känns inbjudande att börja puffa igen - Go for it!

hälsningar
bidevind


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Cigarr som medicin20:12 den 23 september 2007Martin Nilsson
      N Cigarr som medicin21:02 den 23 september 2007Magnus (Gävle)
           N Cigarr som medicin21:25 den 23 september 2007Bukfacon
      N Cigarr som medicin21:36 den 23 september 2007Xnarpom
           N Cigarr som medicin22:32 den 23 september 2007leffe
                N Cigarr som medicin22:54 den 23 september 2007LGO
                     N Cigarr som medicin23:45 den 23 september 2007Xnarpom
                          N Cigarr som medicin23:50 den 23 september 2007Xnarpom
                          N Cigarr som medicin23:51 den 23 september 2007LGO
                     N Cigarr som medicin12:47 den 24 september 2007Martin Nilsson
      N Cigarr som medicin09:06 den 24 september 2007Olle
           N Cigarr som medicin12:53 den 24 september 2007Martin Nilsson
      N Kom precis hem från tandläkaren....10:16 den 24 september 2007Bukfacon
           N Cigarr som medicin12:10 den 24 september 2007bidevind
                N Cigarrrök paa jobbet, Bidevind hjälp!13:05 den 24 september 2007Martin Nilsson
                     N Martin, du har fått mail! n/t18:19 den 24 september 2007bidevind
           N Kom precis hem från tandläkaren....12:54 den 24 september 2007Martin Nilsson