Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Fukthalt och förstörda Climmax Tubos...
Skrivet av: Drogen
Tid: 2005-02-03 10:38:50

Hittade en undanstoppad tupperdor (utan cigarrer) med två kraftigt missfärgade Climmax tubos i häromdagen. Lådan var mycket fuktig invändigt med droppar och t.o.m. små pölar av vatten. Naturligtvis så funderade man ju på varför och det visade sig att jag la undan lådan någon gång i somras vid ca 25°C och nu hade jag 14°C. Den absoluta fukthalten (gr/m3) har ju hela tiden varit den samma men när temperaturen sjunker så faller fukten ut som vatten vid en bestämd temperatur (daggpunkt). Därmed borde väl den absoluta fukthalten vara viktigare än den relativa? Eller tänker jag fel?

Om vi antar att vi har 70% RH och 20°C så innehåller luften 12,1gr vatten per m3  torr luft. Vid 25°C innehåller luften 16,1gr vatten med samma RH på 70%. Alltså blir väl cigarrerna fuktigare, eller?  Åt andra hållet så har man bara 9gr vatten på en kubikmeter luft vid 15°C - och därmed torrare cigarrer? Att mäta den absoluta fukthalten är väldigt krånglig. Det finns däremot tabeller för att omvandla RH till AH vid olika temperaturer. Vart jag vill komma är att – är inte temperaturen minst lika viktig som den relativa luftfuktigheten då? Det skiljer ju ganska mycket vid bara några graders förändring.  Enligt dom tabeller jag har kollat på så är 70% RH vid 21°C, 60% vid 24°C och 75% vid 20°C ungefär samma AH. Är jag helt ute och seglar eller?

En annan tanke var då om man packar cigarrer i t.ex. USA vid rätt temperatur och luftfuktighet för att sedan kyla ner dom under daggpunkten i ett kallt lastutrymme på flyget så kan ju cigarrerna ta åt sig detta och upplevas som överfuktade när som kommer fram trots att dom inte medvetet har övrfuktats. Jag fick några intressanta länkar av Wilfried via mail som jag tyvärr inte har kvar. Om du läser detta och har möjlighet så kan du väl skicka över dom igen. Det handlade bl.a. om att man upplevde ciggarer som överfuktade trots att leverantören hävdade att så inte var fallet.

Usch vad långt det blev....


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Fukthalt och förstörda Climmax Tubos...10:38 den 3 februari 2005Drogen
      N Fukthalt och förstörda Climmax Tubos...10:52 den 3 februari 2005Jörgen
           N Fukthalt och förstörda Climmax Tubos...01:00 den 4 februari 2005Bod
                N Fukthalt och förstörda Climmax Tubos...08:04 den 4 februari 2005Drogen
           N Fukthalt och förstörda Climmax Tubos...11:00 den 3 februari 2005wilfried
      N Förstörda Climmax Tubos...12:51 den 3 februari 2005Rebel Rob
           N Förstörda Climmax Tubos...12:55 den 3 februari 2005Drogen