Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Fukthalt och förstörda Climmax Tubos...
Skrivet av: Bod
Tid: 2005-02-04 01:00:33

Jag köper inte resonemanget här och inte snacket om "same AMOUNT of water" på cigarsofhabanos heller. Vi kan ju börja med att notera att det är  koncentration som anges i mg/m3, inte en mängd. Jag förstår överhuvudtaget inte resonemanget kring "mängd vatten" kring cigarren. 
Det handlar om att vid en viss fukthalt i cigarren  skall lika många molekyler avdunsta från cigarren som tas upp från omgivande luften och denna önskan att lika många molekyler far åt ena hållet som åt andra innebär att partialtrycken skall stå i balans. 
Den absoluta fuktigheten säger inte vilken fukthalt hos cigarren som kommer att stå i jämvikt med den omgivande luften. Den kommer att bero av och variera med temperaturen. 
Det som styr är vattnets partialtryck - egentligen vattnets partialtryck i förhållande till mättnadstrycket vid aktuell temp. vilket i dagligt tal benämns RELATIV fuktighet. 
Antag att du har rätt fukthalt i cigarren vid 20 grader och 70% RH. Här står alltså vattenångans partialtryck i den omgivande luften i balans med vattnets tryck (läs avdunstningen) från cigarren vid den önskade fukthalten i cigarren. Vid högre temp kommer samma AH att ge ett lägre partialtryck i förhållande till vattnets mättnadstryck vid den högre tempen d v s en lägre RH vilket kommer att resultera i att avdunstningen från cigarren kommer att bli större än dess upptag av fukt från luften jämfört med vad som är fallet vid 20C/70%RH vilket kommer att ge torrare cigarrer. Omvänt - vid allt lägre temperaturer och samma AH kommer RH till sist att närma sig mättnad d v s 100% varvid ingen avdunstning sker från cigarren - bara upptag av fukt vilket kommer att ge en cigarr som är mättad med fukt d v s alltför fuktig. 
Nu var det ett tag sedan jag pluggade kemi men så kommer jag ihåg det hela iaf.


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Fukthalt och förstörda Climmax Tubos...10:38 den 3 februari 2005Drogen
      N Fukthalt och förstörda Climmax Tubos...10:52 den 3 februari 2005Jörgen
           N Fukthalt och förstörda Climmax Tubos...01:00 den 4 februari 2005Bod
                N Fukthalt och förstörda Climmax Tubos...08:04 den 4 februari 2005Drogen
           N Fukthalt och förstörda Climmax Tubos...11:00 den 3 februari 2005wilfried
      N Förstörda Climmax Tubos...12:51 den 3 februari 2005Rebel Rob
           N Förstörda Climmax Tubos...12:55 den 3 februari 2005Drogen