Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Finns det några dåliga kubanska cigarrer?
Skrivet av: Michael Jansson
Tid: 2005-07-20 10:05:11

Finns säkert de här som kan besvara den frågan bättre men jag gör ett försök utifrån min egen erfarenhet.

Av det jag rökt känns det för mig som att Habanos SA inte riktigt tillämpar samma kvalitetsprinciper (och tester) som många moderna bolag gör (t ex Perdomo, CAO mfl). I den första låda kubanska cigarrer jag köpte, en låda RyJ Churcills, så har jag haft tre cigarrer som varit pluggade (inte överfuktade, riktigt pluggade). Jag tycker det är ganska anmärkningsvärt för en cigarr som i Sverige betingar ett pris på över 170 kronor styck.

Jag har även haft liknande erfarenheter med Partagas Lusitanias...

En låda Montecristo #2 jag köpte i vintras är så färska att de knappt går att röka. Extremt oljiga cigarrer, kommer nog att behöva ligga ett par år till innan de blir riktigt rökbara.

RyJ Exhibicion #4, som är en favorit, har jag fått flera ur en låda som varit underfyllda. Då den cigarren redan från början är ganska löst rullad så blir en underfylld sådan närmast att jämföra med en tvättsvamp i konsistens.

Med det sagt, och det är här det blir lite kluvet, så hör cigarrerna jag nämnt ovan ändå till de absolut bättre cigarrerna jag rökt. När de är bra tillverkade så är fantastiska!

Har mycket begränsad erfarenhet av dyrare "kubaner" men det jag rökt av t ex Cohiba har inte haft ovan nämnda kvalitetsproblem, kanske är man noggrannare där?

Kort sagt: Gillar man den kubanska "smakprofilen" (eller hur man ska uttrycka det, jag tycker personligen kubansk tobak har en speciell smak) så har jag hitills bara stött på en cigarr som jag tyckte var riktigt skräp (nämnde den för dig tidigare) men det känns ändå som lite lotteri att köpa Habanos med tanke på den varierande kvaliteten.


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Finns det några dåliga kubanska cigarrer?09:35 den 20 juli 2005ntore
      N Ojojoj...svår fråga...10:53 den 20 juli 2005COJ
           N Ojojoj...svår fråga...11:26 den 20 juli 2005TJ
                N Ojojoj...svår fråga...12:06 den 20 juli 2005Jörgen
                     N För att rätta mig själv12:19 den 20 juli 2005Jörgen
                          N För att rätta mig själv12:44 den 20 juli 2005COJ
                               N För att rätta dig19:55 den 20 juli 2005Jörgen
                                    N För att rätta dig20:47 den 20 juli 2005COJ
      N Finns det några dåliga kubanska cigarrer?10:05 den 20 juli 2005Michael Jansson
      N Finns det några dåliga kubanska cigarrer?10:13 den 20 juli 2005Pyro
           N Finns det några dåliga kubanska cigarrer?10:59 den 20 juli 2005COJ
                N Quinteros dålig?????11:13 den 20 juli 2005MK
                     N Quinteros dålig?????15:41 den 29 augusti 2005Gurra
                     N Quinteros dålig?????11:25 den 20 juli 2005Pyro
                          N Quinteros dålig?????12:49 den 20 juli 2005RebelRob
                               N Quinteros dålig?????20:45 den 20 juli 2005Robin Z
      N Tackar för svar!15:46 den 20 juli 2005ntore