Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: CAO Brazilian Gol (maduro) (Honduras) - Mina egna kommentarer och betyg
Skrivet av: Daniel P
Tid: 2005-08-21 19:22:30

Facon: Gol (5x56) 
Pris: Kommer inte ihåg dessvärre. Impulsköp av en singel på Brobergs butik i Göteborg. Låda om 20 st kostar $78.75 på Lynns i dagsläget. 
Röktid: 65-75 minuter. 

Kommentar: Prov av singel som legat i humidor (65-70% RF) i drygt en månad. Tog ut den några timmar innan. 
Medium till stor kropp och medium styrka. Mycket snyggt täckblad och konstruktion, till och med gördeln är fantastiskt vacker. Inga brister alls på varken utséende eller konstruktion - ändå letade jag fel... 
Täckbladet är mörkt, typiskt maduro, så ska det se ut *stående ovationer*! Tjock vit rök med en aning blåton - vilket vackert skådespel . En imponerande vacker genuint vit och jämn aska som hänger kvar länge. Smaker av (aningen rostade) nötter, ljung och vitpeppar. 
En svag sötma som är svår att definiera (mer om detta längre ner). En till en början nästan dold brödighet växer successivt för att mot slutet bli tydlig - utan att för den skull på något sätt överskugga övriga smaker. Jag känner mig lite mätt efteråt, känns lite som en viss öl som börjar på G... (och slutar på uinness...
Underbar smak måste jag poängtera! Priset ligger kort och gott helt rätt, varken över- eller underpris. 

Betyg: Plus för komplexa smaken, byggkvalitén, röken och askan, inga minusäng alls. En jättesvag 5:a av 5 möjliga ger jag detta mästerverk, med vetskapen om att den efter ytterligare ett år i humidoren högst troligtvis kan bli en referens för betyget 5. Jag förväntar mig nämligen att de svagt söta tonerna från täckbladet kommer att blomma ut för att slutligen komplettera det som saknas för en referensfemma. Det var trots allt en yngling jag provade. 

(Med tanke på att mitt betyg så vill jag poängtera att jag drack vatten till). 

Slutkläm: Kan någon bekräfta det jag misstänker... det faktum att sötman kommer med lagringstiden och att den framträder som jag hoppas?


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N CAO Brazilian Gol (maduro) (Honduras) - Mina egna kommentarer och betyg19:22 den 21 augusti 2005Daniel P
      N CAO Brazilian Gol (maduro) (Honduras) - Mina egna kommentarer och betyg09:35 den 23 augusti 2005Martin CCR
      N CAO Brazilian Gol (maduro) (Honduras) - Mina egna kommentarer och betyg19:45 den 21 augusti 2005Micael
           N CAO Brazilian Gol (maduro) (Honduras) - Mina egna kommentarer och betyg19:47 den 21 augusti 2005Daniel P
                N CAO Brazilian Gol (maduro) (Honduras) - Mina egna kommentarer och betyg19:59 den 21 augusti 2005Micael
                     N CAO Brazilian Gol (maduro) (Honduras) - Mina egna kommentarer och betyg09:38 den 23 augusti 2005Martin CCR
                     N CAO Brazilian Gol (maduro) (Honduras) - Mina egna kommentarer och betyg20:58 den 21 augusti 2005Drogen
                          N CAO Brazilian Gol (maduro) (Honduras) - Mina egna kommentarer och betyg21:59 den 21 augusti 2005Henrik G
                               N CAO Brazilian Gol (maduro) (Honduras) - Mina egna kommentarer och betyg22:42 den 21 augusti 2005MattiasA
                                    N CAO Brazilian Gol (maduro) (Honduras) - Mina egna kommentarer och betyg20:08 den 22 augusti 2005Lennart
                                         N CAO Brazilian Gol (maduro) (Honduras) - Mina egna kommentarer och betyg20:37 den 22 augusti 2005Daniel P
      N CAO Brazilian Gol (maduro) (Honduras) - Rättelse ang röktid: 75-85 minuter. 15:09 den 22 augusti 2005Daniel P
      N CAO Brazilian Gol (maduro) (Honduras) - Prisuppdatering16:14 den 12 oktober 2005Daniel P