Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Cigarrfadäser under semestern
Skrivet av: Pyro
Tid: 2004-08-08 01:24:37

Ännu en sommar med cigarrer som njutningsförstärkare! Och ännu en sommar med några nya surt förvärvade erfarenheter :

Semestern började med en lätt panik då någon sorts ohyra kröp omkring på den första cigarren jag plockade fram ur reseplastidoren. Det såg ut som ett 1-2 mm stort kvalster, definitivt ingen tobaksskalbagge, men oron började ändå envist gnaga i mig då jag för mitt inre kunde se hur mina cigarrer snabbt maldes ner till damm av myllrande odjur. 

Vid hemkomsten, två veckor senare, visade det sig att den höga inomhustemperaturen (28 grader!) hade drivit upp den relativa fuktigheten till 75 % i en av mina humidorer, där jag har akrylatgel från Humidor Discount som fuktavgivare. Vid närmare granskning av cigarrerna visade det sig att något som såg ut som ett lättare angrepp av vitmögel hade drabbat tre st Maria Mancini De Gaulle och alla Romeo y Julieta Cedros De Luxe hade en gråvit pudrig ring runt foten. 

Är det mest troligt att det gråvita verkligen var vitmögel eller kan kvalstren ha varit orsaken?

Eller, har jag sådan tur att det vita är så kallad bloom?

Lustigt nog verkar alla Romeo y Julieta No. 2, Consuegras och Maria Mancini Magic Mountain vara helt opåverkade! Hursomhelst, alla cigarrer åkte in i frysen och ska få ligga där i tre dagar innan de så småningom får komma tillbaka till sina noggrant dammsugna humidorer. 

Är det tillräckliga åtgärder för att förhindra ytterligare angrepp?

För övrigt är cigarrökning kombinerat med fiske inget för mig! Jag är inte tillräckligt van för att kunna hålla rökverket i munnen hela tiden och en cigarr med en touch av fiskslem är ingen höjdare, tro mig! Att jag inte behärskar att utföra båda aktiviteterna samtidigt var extra tydligt när jag råkade bränna av linan med cigarrglöden mitt under hemtagningen av en makrill!  


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Cigarrfadäser under semestern01:24 den 8 augusti 2004Pyro
      N Cigarrkvalster!16:04 den 12 augusti 2004Pyro
           N Trådar är mögel.....tyvärr :-(18:06 den 12 augusti 2004COJ