Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Kuba Topp 5
Skrivet av: Jörgen
Tid: 2005-09-23 22:55:50

Så här ser min lista ut just nu:

1. Punch: Double Corona. Rök den helt utan stress och du kan se fram emot närmare två timmars total avkoppling och njutning. Hela det oefterhärmeliga kubanska smakregistret breder ut sig i all sin prakt längs dessa knappa två decimeter. Fyllig och fantastiskt rik men aldrig frän. Behagligt ökande i styrka och smakintensitet. Sista tredjedelen kräver viss försiktighet för då kommer ruseffekten. Låååång eftersmak.

2. H Upmann: Magnum 46. För mig den perfekta corona gordan; en härligt lång rökupplevelse som ändå ger mersmak. Den krämiga fylligheten påminner på många sätt om Punch, men denna är ännu mer direkt. Något jordig. Ger en intensiv final med lädertoner och sälta. Varje gång jag röker en så önskar jag att den vore en churchill.

3. Ramon Allones: Specially Selected. Underbart är tjockt - och kort. Mjuk, väldigt fyllig och med perfekt drag och en intressant sötma i första tredjedelen erbjuder den en timme i himmelriket. Inledningen är mild och doften då större än smaken, men finalen är storartad med kanel, läder och en liten sälta. En cigarr att bränna fingarna på.

4. Partagas: Serie P no 2. Inledningen är nästan överväldigande, men den lugnar sig efter någon tum, och bjuder på en förvisso intensiv men ändå väldigt detaljerad upplevelse. Peppar och salt. Läder, mörk choklad... ännu fler kryddor. Otroligt att så mycket av så många smaker kan rymmas i några få gram tobak.

5. Cuaba: Generoso. Både elegant och kaxig. Inledningen kan vara en smula intetsägande, men som den här cigarren växer! Mild vad gäller nikotinet, men smakpaletten är bred och färggrann. Generoson ger en tjock och mysig rök, det finns en antydan till bitterhet i botten men de ljusa cedertonerna överväger. En fröjd både för öga, näsa och gom.

Strax utanför listan: Partagas D4 (känns nästan sorgligt, som att överge en vän, men RASS är faktiskt bättre), Punch Punch (underbar, men M46:an är strået vassare), Montecristo 2 (ljuvlig på sitt sätt, men ändå klart distanserad av P2:an), Cuaba Traditionales (Generoson vinner på storleken), San Cristobal La Punta (närmast att slå sig in, men kan vara aningen kärv på slutet).

Hur ser era listor ut?


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Kuba Topp 522:55 den 23 september 2005Jörgen
      N Kuba Topp 501:55 den 24 september 2005Arne
           N off topic...18:10 den 24 september 2005Axel
      N Kuba Topp 518:12 den 24 september 2005Göran Ljung
           N Kuba Topp 517:40 den 25 september 2005TJ