Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Maskinerna
Skrivet av: Jörgen
Tid: 2005-10-01 22:31:46

Det jag lärt mig om dessa dragtestmaskiner kommer huvudsakligen från James Sucklings texter i Cigar Aficionado samt från vad jag uppfattar som vederhäftiga och kunniga skribenter på amerikanska cigarrforum.

Maskinen testar draget i cigarren vid det skede i tillverkningen då den tagits ut ur pressen, alltså innan täckbladet kommer på. Den består huvudsakligen av ett plaströr, en suganordning och en mätare, och mäter luftgenomströmningen. 

Enligt vad jag har läst mig till så har dragtestmaskinerna använts till de dominikanska toppmärkena ända sedan slutet av 80-talet, medan det på Kuba så sent som kring år 2000/2001 bara fanns två sådana maskiner. All inspektion skedde okulärt och/eller genom vägning.

Icke-kubanska fabriker som infört dragtestmaskiner rapporterar lysande resultat, inte främst för att man kan avslöja och kassera de pluggade cigarrerna, utan för att de enskilda rullarna får en direkt återkoppling på kvaliteten i jobbet de utför, och kan korrigera sin teknik.

En pluggad cigarr är för mig i princip värre än en cigarr som smakar mindre gott. Jag och en kompis rökte nyligen var sin Montecristo no 3 ur samma låda. Jag fick  en perfekt cigarr, hans var totalpluggad och närmast orökbar. Med tanke på vad man betalar för kubanska cigarrer så kan jag bara hålla med om att denna kvalitetsförbättring är ytterst välkommen, även om mina personliga erfarenheter av pluggade kubaner tack och lov är mycket få.

Som Kuba-freak får man alltså - om det stämmer med maskinerna - numera ännu mer för pengarna.

Hur var Toron, Daniel?


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Boxkoder på samköpet18:22 den 30 september 2005Mats
      N Boxkoder på samköpet22:36 den 30 september 2005Henrik G
           N Boxkoder på samköpet22:44 den 30 september 2005MattiasA
           N Boxkoder på samköpet01:07 den 1 oktober 2005Jörgen
                N Boxkoder på samköpet12:56 den 1 oktober 2005Otto
                N Boxkoder på samköpet13:20 den 1 oktober 2005Daniel P
                     N Boxkoder på samköpet13:45 den 1 oktober 2005COJ
                          N Boxkoder på samköpet13:54 den 1 oktober 2005Daniel P
                               N Maskinerna22:31 den 1 oktober 2005Jörgen
                                    N Maskinerna09:43 den 2 oktober 2005GöranG
                                         N Maskinerna21:59 den 2 oktober 2005Henrik G
                                              N Mer om Maskinerna09:26 den 3 oktober 2005Magnus
                                                   N Inget bra drag...10:15 den 3 oktober 2005Magnus Stensson
                                                   N Mer om Maskinerna13:03 den 3 oktober 2005Jörgen
      N Restleverans - paging Mats!14:05 den 3 oktober 2005Magnus Stensson
           N Here i am!14:10 den 3 oktober 2005Mats