Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: 5 favoriter från Cuba
Skrivet av: Otto
Tid: 2005-10-06 01:18:13

Svårt att säga, men fem som jag själv är väldigt glad att ha smakat, och dessutom velat smaka igen och igen är dessa:

* Ramon Allones Specially Selected – tycker jag är en briljant robusto, med åtskillig komplexitet i smaken. Läder, ceder, kryddor, jord o.s.v.

* Montecristo no 2 – en klassiker och ett riktigt smakpaket. Så rikt att det nästan blir vulgärt. Man känner sig som ett bortskämt barn i en godisbutik. Här finns en fin, diskret sötma, kryddor och massa annat.

* Vegas Robaina Famosos – är väl, om jag inte minns fel, en hermoso no 4, eller m.a.o. så gott som en robusto. Är stramare och tuffare än RASS, men oerhört balanserad och välsmakande. En del lakrits, läder och mycket krondill (men det är efter vad jag börjar ana bara jag som brukar identifiera krondill som cigarrsmak, så antingen är mitt smaksinne eller mina associationsbanor åt helsike). I min bok hamnar både denna och RASS framför Partagas D4.

* Hoyo de Monterey Le Hoyo des Dieux – jag gillar formatet som känns generöst och elegant, utan att bli övermäktigt. Den här bjuder på ganska neutrala, men oerhört eleganta toner av trä, ceder o.s.v. 

* Punch Churchill – känns nästan som definition av en riktigt god kuban. Det är helt enkelt en makalöst god cigarr. 

Men sen finns det många fler, och för att nu töja lite ramarna för din fråga så måste jag lägga till att få saker slår en vällagrad kubansk dubbelcorona (Punch, Ramon Allones, Hoyo de Monterey, Partagas har alla sin egna charm) vid rätt tillfälle. Men det är å andra sidan kanske inget man köper lådvis av på chans, ens till Hong Kongpriser.

Hälsar,

/Otto


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N 5 favoriter från Cuba00:02 den 6 oktober 2005Marcus D
      N 5 favoriter från Cuba23:06 den 6 oktober 2005Marcus D
      N 5 favoriter från Cuba01:18 den 6 oktober 2005Otto
           N 5 favoriter från Cuba08:37 den 6 oktober 2005Robin Z
                N 5 favoriter från Cuba08:44 den 6 oktober 2005Marcus D
                     N 5 favoriter från Cuba09:13 den 6 oktober 2005Robin Z
           N 5 favoriter från Cuba08:42 den 6 oktober 2005Marcus D
                N 5 favoriter från Cuba09:19 den 6 oktober 2005Magnus
                     N 5 favoriter från Cuba som inte kräver lagring?10:28 den 6 oktober 2005Marcus D
                N 5 favoriter från Cuba10:21 den 6 oktober 2005Jörgen
           N Angående RASS och VRF10:27 den 6 oktober 2005Pyro
                N Angående RASS och VRF12:19 den 6 oktober 2005Larshak
                N Angående RASS och VRF13:23 den 6 oktober 2005Rabbe
                     N Angående RASS och VRF14:26 den 6 oktober 2005Pyro