Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: nybörjare söker hjälp :)
Skrivet av: toddster
Tid: 2004-08-31 22:58:35

Hejsan allihopa!

Måste börja med att säga att det var ett mysigt ställe detta, har suttit och läst lite trådar, och försökt snappa upp så mycket som möjligt, men känner att måste fråga om hjälp.
Jag är helt novis på det mesta som har med cigarrer att göra, men efter att poffat blott 2st cigarrer så känner jag att jag hittat rätt, har aldrig gillat cigaretter men alltid haft en förkärlek till cigarr rök, nu ska jag vara ärlig och säga att de 2 cigarrer jag rökt kommer jag inte ihåg namnet på *skäms*
Men jag sitter nu med en Romeo y julieta, romeo nr.2 i handen, och bara väntar på att få poffa upp den.
Dock så vill jag inte göra något försök på detta pga att jag inte har någon snoppare och känner att det är värdigt mot cigarren att röka den under dåliga förhållanden.
Tyvärr har jag inte många bekanta som är insatta i cigarr världen och därför räcker jag ut handen till er alla här, och hoppas ni kanske kan hjälpa mig lite.
Jag har massor med funderingar och frågor så jag tänker nog ta dem en och en.

1. Är det någon skillnad på olika snoppare.
Jag förstår givetvis att det är skillnad på den, men behöver jag både en sådan här:
www.brobergs.com/cigarrer/images/don1358.jpg
och
www.brobergs.com/cigarrer/images/Aktiv/xi3.gif
eller skulle det räcka med en:
www.brobergs.com/cigarrer/images/brobny.jpg
till att börja med.

2. Vad använder man en cigarrborr till, är det istället för en snoppare?

3. Kan någon tipsa om några cigarrer för en nybörjare, jag inbillar mig att eftersom jag inte heller rökt cigarretter förut jag jag skulle föredra någon mildare cigarr.
Såhär i första läget så kommer jag köpa "lösvikt" eftersom jag inte har någon humidor.

4. Vart hittar jag en billig/bra humidor, har hittat en som jag blev jättesugen på:
www.humidorer.com/huvudsida/images/603/bild3medium.jpg
Underbart vacker skapelse, men den ligger i prisklass på 3500:- och jag känner att det är mycket pengar, några tips? Eller ska jag satsa på någon annan modell?

5. Finns det någon bok om cigarrer på svenska att rekomendera, så man får lite mer insyn.

6. Jag har förstått att det finns väldigt många cigarrer och att det i dagsläget är en himla djungel för mig med corona och robusto och Churchill, finns det någonstans man kan läsa om olika storlekar och dyl.?

Nu skäms jag nästan för jag tror nästan att jag skrivit slut på forumet Erat forum

Tacksam för alla svar och hjälp jag kan få

/Den glada nybörjaren Peter


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N nybörjare söker hjälp :)22:58 den 31 augusti 2004toddster
      N mildare cigarr06:24 den 1 september 2004Peter B
      N nybörjare söker hjälp :)08:11 den 1 september 2004Drogen
      N nybörjare söker hjälp :)08:20 den 1 september 2004Rebel Rob
      N Svar på en del av frågorna:08:25 den 1 september 2004Pyro
      N Cigarrböcker08:47 den 1 september 2004Linus D
           N The Ultimate Cigar Book08:58 den 1 september 2004Pyro
                N Tillägg angående böcker13:05 den 1 september 2004Pyro
      N nybörjare söker hjälp :)19:02 den 1 september 2004RicahrdT
           N Nybörjare som fick hjälp20:08 den 1 september 2004Jonke
      N tackar hjärtligast20:10 den 1 september 2004toddster
           N tackar hjärtligast20:39 den 1 september 2004Emil
           N Tänka på Tändare!12:41 den 2 september 2004Rebel Rob
                N Tänka på Tändare!16:09 den 2 september 2004Jonke
                     N Tänka på Tändare! -Jobbig modell detta. 08:27 den 4 september 2004GöranG
                     N tack, en humidor fundering08:02 den 3 september 2004toddster
                          N tack, en humidor fundering08:31 den 3 september 2004Linus D
                               N Tack igen!19:29 den 3 september 2004toddster