Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Funderingar kring problem med cigarrer i vinkyl
Skrivet av: Pyro
Tid: 2005-10-30 00:23:09

Efter en massa slit (och knappt tid för en enda cigarr!) är jag och familj nu äntligen installerade i en villa utanför Örebro.

Köket är begåvat med en vinkyl som jag genast tjingade för cigarrförvaring (för husfridens skull fick jag dock släppa till de översta två hyllorna för förvaring av flaskor )

Äntligen skulle jag få en snygg och praktisk cigarrförvaring som inte behövde gömmas undan i garderoben!

Men, det verkar som om jag missat en sak

Längst in mot bakstycket sitter en plåt som förmodligen döljer kylaggregatets slingor. Trots isolering och dubbelglas i dörren verkar det som om bakstycket är så mycket kallare än luften i skåpet att kondens och droppar bildas när jag stoppar in befuktare och tomma cigarrlådor för inkörning. Det är till och med så att det finns en liten ränna där kondensdropparna ska rinna ut genom en ventil, så fenomenet var tydligen med i beräkningarna vid vinkylens konstruktion!

Det här innebär (väl?) i praktiken att jag aldrig kommer att kunna lita på vilken relativ fukthalt jag får, oavsett vilket fuktmedium jag använder, då den relativa fuktigheten nära bakstycket alltid kommer att ligga omkring 100 %! Eller, tänker jag fel?

Hygrometrarna vägrar visserligen att ens nå ovanför 70-strecket, därav kalibreringen jag nämnde i en annan tråd, men jag känner ändå en tvekan till att ha skåpet igång. Det hade ju dock varit så skönt att veta att temperaturen aldrig skulle kunna bli för hög!

Kommentar någon?


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Funderingar kring problem med cigarrer i vinkyl00:23 den 30 oktober 2005Pyro
      N Funderingar kring problem med cigarrer i vinkyl09:11 den 30 oktober 2005P(A)CCLHeafmPCCRoPAGBG
      N Funderingar kring problem med cigarrer i vinkyl09:19 den 30 oktober 2005COJ
      N Funderingar kring problem med cigarrer i vinkyl09:05 den 31 oktober 2005RebelRob
           N Funderingar kring problem med cigarrer i vinkyl11:56 den 31 oktober 2005Pyro