Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Mögel...
Skrivet av: Stefan
Tid: 2005-11-11 11:47:02

Hej, mitt namn är Stefan och jag har lurkat här ganska länge nu och måste tacka för ett MKT bra forum. Jag har haft humidor en längre tid nu med oasis och propylenglykol blandning. Den (och jag) har varit mkt stabil sedan jag fick den välfylld, tack vare alla tips här som man ej kan motstå .
Humidoren har legat stadigt på 68-69% (med kalibrerad Digitalhygro). 
MEN, sedan jag lade till ett antal nyhemkomna och "färdigfrysta" cigarrer i humidoren så har Hygron rasat till ~60%. 
Oasisen är ej torr, har trots det provat att fukta på den med 50/50 propylenglykol. Under flera veckor nu så är mina nyaste fortfarande mkt torra och hygron ligger på 60-62%, dom övriga cigarrerna känns även dom lite torra. 
Nu till det värsta, jag har fått små gröna fläckar i täckbladet (prickar/ränder) på några av översta lagret av mina blandade sorter. Dock inga synliga på mina Maduro/Oscuro cigarrer ännu. Det är "bara" mina dyraste Cuba cigarrer, Montecristo/Cohiba/H.Upmann som drabbats...

Fråga1: är det mögel, isåf vad gör jag och hur kan jag ha fått det med denna låga luftfuktighet, "smittar" det mina övriga cigarrer? 
Fråga2: varför är mina nyfrysta fortfarande MKT torra efter flera veckor i humidoren, tips ngn?

mvh

Stefan


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Mögel...11:47 den 11 november 2005Stefan
      N Mögel...12:07 den 11 november 2005Pyro
           N Mögel...12:51 den 11 november 2005Stefan
                N Mögel...12:58 den 11 november 2005COJ
                     N Mögel...13:20 den 11 november 2005MattiasA
                          N Mögel...13:39 den 11 november 2005COJ
      N Mögel...12:47 den 11 november 2005P(A)CCLHeafmPCCRoPAGBG
      N Rök Och Var Glad!14:52 den 11 november 2005RebelRob