Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Recension: Oliva Master Blends 2 Torpedo
Skrivet av: Pyro
Tid: 2005-11-20 19:47:02

Det var länge sedan jag skrev en recension, det var för övrigt länge sedan jag rökte en cigarr också! Så idag när jag blev lämnad ensam hemma för att kunna fokusera på att måla om sovrummet i fred, vad passde då bättre än att röka en cigarr för att samla krafterna?

Efter att har rotat runt minst tjugo minuter utan att kunna besluta mig för vad jag ville röka föll valet till slut på en oprövad och ganska nyanländ cigarr: Oliva Master Blends 2 Torpedo. Jag testade en motsvarande OMB-etta tidigt i höstas, den var med andra ord ungefär ett år gammal och jag var då mycket imponerad av den fina och komplexa smaken och aromen, se inlägg www.carlscorona.com/forum/ShowMessage.Asp?ID=11921
Nåväl, till recensionen:

Före upptändning
Cigaren luktar mycket fylligt och gott med tydliga inslag av russin/katrinplommon. Ett provdrag efter snoppning gav en underlig bismak som jag tyvärr tror kommer från lådans lack. (Jag fattar för övrigt inte hur OMB kan ha lådor som luktar ohärdat lack när allt annat är så exklusivt?)

Brinnegenskaper
Cigarren hade stabliliserats vid ca 68% RH. Den tände upp utan problem, brann hyfsat jämnt och behövde aldrig korrigeras. Askan var gråvit och krackelerad men hängde ändå kvar utan att flaga för mycket.

Arom och smak
De första dragen var ganska peppriga. Sakta började dock det pikanta inslaget att ge vika för en god, lite söt och kryddig smak som efter en stund kompletterades med en gräddighet. Efter två centimeter kändes en tydlig skärpa av nikotin i svalget och jag fruktade att jag höll en nikontinbomb i näven. När en fjärdedel avklarats började en fruktighet ge sig till känna. Efter ytterligare en stund dominerades smakerna av en otrevlig beska. (Kanske ett tecken på att cigarren vinner på att lagras en smula?). Konstigt nog var beskan och nikotinstyrkan som bortblåsta när halva cigarren hade rökts och därefter kunde jag ostört njuta av runda och fylliga aromer med inslag av torkad frukt och knäck! Jag rökte en bit in på lasergraveringen innan plikten och kylan fick mig att lägga ifrån mig rökverket.

Slutsats
En mediumfyllig, vacker och mycket god cigarr som förmodligen kan utvecklas lite till inom ett eller två år. Jag skulle nog ge den omkring åtta poäng av tio möjliga för att lämna lite utrymme för det jag hoppas lagring kan förbättra!


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Recension: Oliva Master Blends 2 Torpedo19:47 den 20 november 2005Pyro
      N Recension: Oliva Master Blends 2 Torpedo23:15 den 20 november 2005Henrik G
           N Priser på OMB10:34 den 21 november 2005Pyro