Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Martin CCR badade aldrig i di Trevis fontän
Skrivet av: Martin CCR
Tid: 2005-11-22 12:01:56

Ur cigarsynpunkt var Rom en katastrof!
Från en gastronomisk och kulturell synvinkel var Rom-resan helt enkelt fantastisk.

Att röka cigarr i Rom skulle visa sig bli mycket svårt, rökförbudet kände jag ju till och precis som någon konstaterat tidigare gjorde men "undantag" i dessa rökförbud om man bad snällt. Hade jag rökt cigaretter hade jag dessutom utnyttjat mig av detta "undantag". Men att dra fram en cigarr, kände i alla fall jag, vore att pressa deras flexibilitet lite väl långt. Därför blev det inte en ända inomhusgarre.

Jag rökte en överfuktad kuban på en uteservering efter en stadig 3-rätters (jodå med brännare som artificiel sol över våra huvuden var det inga problem att sitta ute i skjortärmarna). Jag hittade till och med ett cigar-room i anslutning till en tabacheria men ensam-tiden infann sig aldrig i så stora doser att jag kunna unna mig en cigar-moment.

Jag hittade både Toscanelli och Toscani som ni rekomenderat och jösses vilka "Funky" pjäser, den ena värre än den andra. Toscanellin liknar en knastrumpet av rang och Toscanin ser ut som övergödd Boa-orm. Jag fick rökt en toscanelli medans jag strosade kring Fontana di Trevi. Det spelades in en film där och det var faktiskt riktigt intressant att följa med i deras program. Fontänen i sig måste jag säga motsvarade alla förväntningar - den är mycket vacker. Naturligtvis kastade jag ett par Euro över axeln ner i fontänen - ty myten säger att om man inte kastar ett mynt i di Trevi så återvänder man aldrig till Rom...och det ville jag ju - rökförbudet till trots.

Jag åt citron, banan och chokladglass (tack för tipsen) på en riktigt Gelateria med Café Latte som ända följeslagare...snyft, avsaknaden av cigarr gjorde sig smärtsamt påmind.
...och jag smakade Grapan på Montepulciano som någon tipsade om men kan inte ge någon riktig recension då jag var lite överförfriskad vid intagnings-tillfället.

Vatikanmuseet var överväldigande, fantastiskt och alldeles alldeles...för mycket. Jag kunde helt enkelt inte inta så mycket kultur på en gång. Det kändes som att bli tvångsmatad med rysk kaviar, ostron och champagne i 3,5 timma.
Minst ett 500-tal verk hade förtjänat en veckas intensiva studier och betraktning var - och här rusar man igenom hela köret på några timmar...tragiskt ...tycktes däremot passa japanerna som hand i handske

Jag fick tyvärr inte någon möjlighet att leta upp cigarrbaren Hemingway som det tipsades om, jag fick inte heller åkt till Tivoli eller druckit mandellikör...men jag kommer att återvänd, en vacker dag skall jag återse Rom...jag kastade ju ett mynt i fontänen

This is Martin, signing out...


Mvh

Martin CCR