Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Eftersom jag lovat mig själv...
Skrivet av: Pyro
Tid: 2005-12-20 00:28:55

...att aldrig dra hela salttestföreläsningen igen så saxar jag ur mina tidigare inlägg (sök annars på jämvikt och läs mina inlägg!). Hoppas det finns en röd tråd trots rörigheten!

"Salttestet är inte helt exakt när man utför det på hemmaplan och för att man ska kunna jämföra kalibreringar från gång till gång är det viktigt att man alltid utför det på samma sätt och vid samma temperatur! Dessutom bör man göra om testet flera gånger för att få ett medelvärde om man har krav på riktigt noggrann avläsning. Hur man än gör tror jag att man får acceptera +/-2% som en acceptabel felmarginal med tanke på hur billiga hygrometrar vi oftast använder oss av! 

Saker som påverkar är saltets renhet, vattnets renhet, salt/vattenblandningen och mängden luft i förhållande till exponerad yta av det fuktade saltet." 

"Blandningen ska vara en slurry av salt och vatten, luften ska vara i kontakt med både fast salt och mättad saltlösning. För att jämvikten ska inställa sig snabbt bör man minimera volymen luft i påsen/behållaren alternativt maximera ytan med salt/vattenblandningen."

"Det ska inte finnas något torrt salt i kontakt med luften! Allt måste vara fuktat men det tar lång tid för jämvikten att uppnås om saltet är så blött att det i princip helt täcks av en yta av koncentrerad saltlake."

"fördelen med att fuktat salt, jämfört med en mättad lösning, att du får en  mycket större exponerad yta med fuktat salt och når därmed jämvikten snabbare." 

"Varje korn av fuktat salt kan ju ses som en partikel överdragen med koncentrerad saltlösning, så luften står egentligen endast i kontakt med saltlake i båda fallen!"

"Om man har svårt med detta kan man ju alltid skopa upp en mängd salt i ett kaffefilter, hälla på vatten tills det börjar rinna ur filtret, låta det droppa klart och sedan skopa den fuktiga sörjan till den behållare man tänker använda under kalibreringen. Med detta förfarande blir saltet nära nog exakt lika fuktigt varje gång! 

Temperaturens inverkan på salttestet är liten men mätbar. Enligt litteraturen varierar RH mellan 75,1% och 75,6% om temperaturen skulle sjunka från 30 till 15 grader. Vid 20 grader ska den relativa fuktigheten teoretiskt vara 75,5%."

"Saker som däremot kan ge anmärkningsvärt stora skillnader är om man inte använder vanligt bordssalt: 

Diverse hälsosalter innehåller annat än natriumklorid, bla kaliumklorid, och kommer inte att ge en jämvikt på ca 75% RH. 

Naturliga salter, havssalt och bergsalt, smaksatta salter och aromsalter ska alltid undvikas i dessa sammanhang. 

Däremot är det förmodligen en försumbart liten skillnad mellan jodfritt och jodberikat salt. Själv använder jag dock bara jodfritt salt! 

Slutligen, många salter är behandlade på något sätt för att inte klumpa ihop sig. Jag vet inte om detta kan påverka jämvikten i salttestet men om man känner för att vara riktigt petig kan hälla saltet i ett glas, fylla på ordentligt med vatten, röra om, hälla av det mesta av vätskan och sedan föra över saltslurryn till kaffefiltret ..."


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Finn fem fel!23:18 den 17 december 2005Sebastian Clausin
      N Finn fem fel!00:24 den 18 december 2005TJ
           N Finn fem fel!01:56 den 18 december 2005Sebastian Clausin
                N Hittade två fel.....10:57 den 18 december 2005Seven
                     N Hittade två fel.....11:30 den 18 december 2005Sebastian Clausin
      N Finn fem fel!08:37 den 19 december 2005Axel
           N Finn fem fel!10:22 den 19 december 2005LasseG
                N Finn fem fel!10:28 den 19 december 2005Sebastian Clausin
                     N Har du kontrollerat att...12:13 den 19 december 2005Pyro
                          N Har du kontrollerat att...12:20 den 19 december 2005Sebastian Clausin
                               N Har du kontrollerat att...13:12 den 19 december 2005Jörgen
                                    N Har du kontrollerat att...14:30 den 19 december 2005Sebastian Clausin
                               N Har du kontrollerat att...18:23 den 19 december 2005lindq
                                    N Har du kontrollerat att...21:18 den 19 december 2005Sebastian Clausin
                                         N Eftersom jag lovat mig själv...00:28 den 20 december 2005Pyro
                                              N Eftersom jag lovat mig själv...07:44 den 20 december 2005Sebastian Clausin
                               N Har du kontrollerat att...Digitala erfarenheter.19:48 den 19 december 2005GöranG
      N Finn fem fel!22:24 den 22 december 2005LasseG
           N Finn fem fel!10:00 den 23 december 2005Jesper
                N Finn fem fel!10:41 den 23 december 2005LasseG
                     N Finn fem fel!12:35 den 23 december 2005Sebastian Clausin
                          N Finn fem fel!14:36 den 23 december 2005LasseG
                               N Finn fem fel!18:17 den 23 december 2005Axel
                                    N Finn fem fel!04:45 den 24 december 2005MT