Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Leon Jimenes Seconds (Dominican) Robusto (maduro) - Mina egna kommentarer och betyg
Skrivet av: Daniel P
Tid: 2005-12-30 12:57:51

Facon: Robusto, 5x50. 
Paket: Bundle med 25 st. 
Pris: $39.20. 
Röktid: 40-65 minuter. 

Kommentar: Jämnt ljust täckblad, typiskt natural (har jag fått fel???). Bra konstruktion, lite åt det lösrullade hållet. Mild till medium kropp och mild styrka. Mörkmelerad vit aska som kan vara en liten aning spretig och smulig på vissa exemplar, hänger dock kvar bra! Milda smaker av brödighet, vitpeppar och ljung, toppat med lite nötter. Aningen torr smak. Röken är vit-blå och cigarren är mycket lättdragen. 
Mild till medium i smak och styrka. 

Betyg: En 4:a av 5 möjliga. Sötman och komplexitet höjde betyget. 
Smuligheten på en del exemplar håller ner intrycket lite, vilket dock var förväntat eftersom det är seconds. Detta vägs så klart upp av det låga priset. 

En bra cigarr i det milda till medium segmentet som får bra betyg tack vare sötman och komplexiteten. 

Frågan kvarstår för mig vad 1:a-sorteringen har att tillföra - förutom möjligen mindre smulig aska (på vissa exemplar) och ett markant högre pris? 

Att det är seconds märks på att de är lite olika i färg, och att en del exemplar som sagt kan vara en aning spretiga i aska, även om den håller hög kvalité i övrigt. 

------------------------------
ÖVRIG BONUS-INFO: 

De rescenserade exemplaren har haft en lagring i min serveringshumidor (65-69 %RF) mellan 1 och 4 månader. 

------------------------------
Info från Lynn: 
"
Medium bodied with Dominican filler and binder
and a Connecticut wrapper. Made at the La Aurora
factory. Seconds have slight cosmetic flaws. 
"

Cigar.com: 
"
From the Dominican Republic’s oldest factory comes Leon Jimenes. This medium bodied cigar was introduced in the 1970’s and has since been a consistently top selling cigar in the US. What makes it so popular is its unique Dominican filler and binder that are wrapped in silky Connecticut wrapper. 
This combination of tobaccos yields a solid medium bodied and full flavored aroma with hints of caramel. Leon Jimenes cigars are known for their complexity that results from an additional 3 years of aging. These subtleties make Leon Jimenes ideal for smokers who are just starting out in the hobby, as well as seasoned veterans. This cigar is a real strait shooter with a nice moderate earthy finish. 
"


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Leon Jimenes Seconds (Dominican) Robusto (maduro) - Mina egna kommentarer och betyg12:57 den 30 december 2005Daniel P
      N Leon Jimenes Seconds (Dominican) Robusto (maduro) - Mina egna kommentarer och betyg10:51 den 31 december 2005Jonas
      N Leon Jimenes Seconds (Dominican) Robusto (maduro) - Mina egna kommentarer och betyg13:05 den 30 december 2005Henrik G
      N Leon Jimenes Seconds (Dominican) Robusto (maduro) - Mina egna kommentarer och betyg13:02 den 30 december 2005Daniel P
      N Maduro?14:06 den 30 december 2005MattiasA
           N Maduro?17:15 den 30 december 2005Daniel P