Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Inte helt lätt att svara på....
Skrivet av: COJ
Tid: 2004-10-05 08:48:21

Då det för det första enbart bygger på subjektiva bedömningar. Som dessutom gjorts över tiden och det är ju inte helt säkert att minnet av den första cigarren är så bra när den sista cigarren konsumeras(i en låda/bundle).

Och när det gäller connies så är det. precis som du säger inte är en enhetlig cigarr, jag har fått bundlar där det helt klart varit seconds av olika märken i samma bundle med den gemensamma nämnare att de varit ungefär av samma storlek. 

Men att lagring av sekunda cigarrer ger en märkbar förändring av cigarrens smak är helt klart. Detta beror på att dessa cigarrer inte lagrats alls på fabriken, även billigare märken i låda lagras minst 90 dagar innan de lämnar fabriken för att oljorna i tobaken skall få en chans att blandas och ge en enhetlig smak. Denna initial lagring sker ej på sekunda cigarrer och måste således göras "hemma" hos köparen. Ytterligare lagring är fråga för dina smaklökar, min erfarenhet är att alla cigarrer tjänar på 1 års lagring, men sedan så klingar effekten av, dvs det är märkbar skillnad på 6 och 12 månader medans det inte är like märkbart mellan 12 och 18...osv.
Det är också en fråga om hur kraftig cigarren var från början, för mildare cigarrer så räcker oftast ett år sen är det bara att sätta i gång och röka. Medans medium cigarrer fortsätter att förbättras under ett par års tid och de alldra krafigaste kanske så länge som 10 år. Men sen så klingar smaken av, sakta, sakta kommer sen cigarren att förlora smak.

MEN, och detta är viktigt, det är enbart du som vet när en cigarr är färdig att rökas för dig.
Det finns cigarrer som jag tycker är alldra bäst så färska som möjligt(dvs efter c:a 90 dagar) t.ex Partagas Shorts. Men det är min åsikt och ingen generell riktlinje.

Keep Puffing

COJ 


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Joya de Nicaragua21:09 den 4 oktober 2004Lasse H
      N Jepp....21:18 den 4 oktober 2004COJ
           N Jepp....23:49 den 4 oktober 2004Lasse H
                N Inga dåliga....08:02 den 5 oktober 2004COJ
                     N Inga dåliga....08:16 den 5 oktober 2004Mats B
                          N Inte helt lätt att svara på....08:48 den 5 oktober 2004COJ
                          N Inga dåliga....08:35 den 5 oktober 2004Lasse H