Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Intressant och lärorikt experiment...
Skrivet av: Pyro
Tid: 2006-02-14 15:26:44

...för dem som inte har något emot att förstöra några cigarrer.

Jag har vid några tillfällen roat mig med att pilla bort täckbladet på cigarrer som av olika anledningar inte fallit mig i smaken. Senast var det en Partagás Shorts som var för ung och  gången innan var det en Romeo y Julieta Cedros De Luxe No. 3 som jag inte hade tid att röka klart.

Vid alla tillfällen har jag först rökt ca halva cigarren, avlägsnat täckbladet och sedan rökt 1-2 cm till bara för att jämföra hur smaken förändras.

Resultatet är något som är lite svårt att beskriva i ord men som ger en mycket lärorik upplevelse av vilka delar av smaken som kommer från täckbladet. I mina försök (4 st) har jag alltid förvånats över hur mycket god smak som faktiskt finns kvar men också över hur tydligt täckbladets påverkan är. Utan täckblad finns fortfarande själva bottnen och rundheten kvar men i princip är all pepprighet och kryddighet borta. Hur stor andel av smaken som kommer från täckbladet är mycket svårt att säga och förhållandet är definitivt olika för olika cigarrer.

Även om man kan läsa sig till dessa kunskaper så går ju inget upp mot egna erfarenheter!

(Jag har för mig att detta tagits upp en gång tidigare men jag hittade det inte direkt!)