Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Info från försäljare
Skrivet av: Kjell
Tid: 2006-02-15 11:36:02

Jag fick ett svar från försäljaren. Både hoppfullt och inte...Det här svarade han på min förfrågan :

Hej Kjell

Roligt att höra ifrån någon som bor så nära.

Javisst, du får gärna komma för en demonstration. Jag har en lagerlokal på
Drottninggatan 31 i Huskvarna (snett över gatan mot butiken Red´n´Blue) där jag
brukar ta emot dem som önskar komma och titta. Ring innan så att jag kan möta
upp dig där. Det går bra även på helger och kvällar, då jag bor i huset rätt över.

Lagerstatusen är enligt hemsidans info, där XJ-2100 dessvärre inte finns hemma ännu
(se nedan) pga att jag inväntar att tillverkaren sänder mig ett provexemplar av den för-
bättrade versionen som jag vill testa och godkänna. När jag väl får det och beställer hem,
så tar det ca 3 månader innan den väl finns i lager (pga att de skeppas med lastfartyg
ifrån Asien). Jag är inte säker på om de skickar med någon i nästkommande sändning.

XJ-3000 har jag beställt fler utav, liksom XJ-2000, XJ-800 och XJ-750.
Dessa var beräknade att de skulle anlända till Göteborgshamnen 28 mars, men jag fick
igår reda på att den leveransen blivit försenad av okänd anledning. Jag tror att det beror
på en kombination av att de just nu flyttar in i en större nybyggd fabrik och just har haft sin
ledighet kring det kinesiska nyåret.
Jag får därför inte hem dessa förrän tidigast i slutet av april, eller i början av maj.
Det är inte bra. XJ-2000 och XJ-800 är dessvärre snart slut de också. Tyvärr är det inget
jag kan göra åt. Dessvärre blir tajmingen dålig, då ELLE Interiör publicerar en artikel om
XJ-2000 i nästa nummer. Osis att då kanske inte ha något lager av dem.

XJ-2100 valde jag att inte ta hem fler av förrän de har ordnat så att fläktdelen är mindre
störande. Det uppstod vibrationer i chassiet, vilket gjorde att den var lite för ljudlig för
min del. Jag har höga krav på det jag säljer. De jobbar på att lösa det hela och jag
hoppas på att kunna ta hem dem igen snarast möjligt. Det är många som frågar efter
denna mdell.
Jag har ett mindre antal undanlagda. Det är enheter som låter för mycket för att jag
ska vilja sälja dem. Jag vill ju att alla kunder ska bli 100% nöjda, så därför säljer jag
helst bara det som är riktigt bra.
Det har dock hänt att en del kunder närapå bett på sina knän och önskar ha denna
modell i ett ljudligt utrymme där detta fläktljud inte skulle störa dem alls. Andra vill
använda den utan att ha fläkten igång, och då fungerar den som en något effektivare
XJ-2000 med UV-ljuset som bonus. I dessa fall har jag gett med mig och de har fått
köpa dem för 950kr inkl moms och med full garanti, som kompensation för hög och
ojämn fläktgång. Då har de i alla fall fått en maskin som är mer än XJ-2000, fast
för bara en femtiolapp mer.


Tekniken med jonisering i kombination med en viss mängd ozon (och även kolfilter,
HEPA) gör den bra mot röklukter i många situationer, men den har också sina
begränsningar. Var denna skiljelinje går hoppas jag kunna utvärdera mer ingående
med hjälp av kundreferenser ifrån verkligheten. När jag fått in tillräckligt mycket så
tänker jag lägga ut det på hemsidan för att ge så bra och korrekt info som möjligt.
Jag lär mig mer och mer om alla produkter genom den feedback jag får.
Till allra största delen är den väldigt positiv och jag har bara fått två returer under
2,5 år. En pga rökning och den andra pga kundens ekonomiska skäl.

De flesta kunder som köper den mot röklukt gör det för att de har problem med att
rök eller matos från grannar tränger in i deras hem. För dessa fungerar det jättebra
och de är mycket nöjda.

Kunden som skickade tillbaka sin (enligt ovan) var 3 st storrökare som flera gånger
dagligen samtidigt går ut på sin lilla inglasade balkong och röker cigaretter.
Balkongfönsterna är då inte öppna på vintrarna pga kylan. Detta genererar en hel
del rök och rökdoft som t..o.m de själva inte stod ut med. De gillade inte den unkna
stanken som mötte dem varje morgon de gick ut där. Därför ville de ha tag i någon
apparat som ordnade det åt dem. Jag lovade dem inget, eftersom det rörde sig om
ett extremfall, men de fick möjligheten att testa apparaten (XJ-2000) innan de
bestämde sig. Jag vill ju också veta vad den klarar och inte klarar.

De blev imponerade över resultatet jämfört med alla de apparater som de provat
tidigare under åren. De sa att det blev en stor skillnad. Det mesta utav lukten togs
bort, men dock inte allt. De ville ha tag i en apparat som tog bort alltihopa, så de
lämnade tillbaka den. Jag känner inte till ifall de har hittat någon ännu, eller ifall det
ens finns något som klarar sådana extremfall. Jag tvivlar på det, om det inte finns
ett rejält utsug som snabbt för bort röklukten innan den hinner sätta sig i väggar,
möbler och mattor mm.
Problemet är när det hela tiden tillförs ny rök. Det tar oftast en stund innan befintlig
rök elimineras, och om det då tillförs ny så hinns det inte tas om hand inom rimlig tid.
(Jag minns när jag arbeta på SAAB och de installerade en mycket stor anläggning
som gick från tak till golv och var metern bred och hade utsug genom väggen.
Bara saneringsmaskinen kostade 1,5 miljon kronor, men inte ens den räckte till
för att fixa ett rökrum som inte var större än 2x2,5 m dit 4 personer om dagen gick
in flera gånger per dag.) Idag finns det tillverkare av speciella rökbås, men dessa
är tydligen rätt dyra och jag känner inte till hur effektiva de är. de kanske är bättre
än då SAAB köpte sin anläggning.

En annan extrembegränsning  som jag fått input ifrån gäller dem som röker cigarr.
Cigarrök är ju väldigt speciell och penetrerande. Kanske den värsta sorten att sanera?
De lånade en XJ-3000C och satte i köket. De tillhör en cigarrklubb och ville hitta
en apparat att tipsa vidare till andra cigarrälskare runtom i landet.
Tre personer satte sig och bolmade på samtidigt under en timme. Apparaten
gjorde ett bra jobb jämfört med andra apparater plus att den var så tyst. Dock fanns
det kvar även en mindre doft efter ett dygn. De blev imponerade, men det räckte inte.
De sa själva att det var ett riktigt ovanligt supertest som inte är ett normalfall, så därför
var de imponerade. De skulle testa vidare, men vill gärna höra av sig igen framöver
genom att ev. bygga ihop apparaten med andra lösningar som t.ex utsug mm.

Hur det ligger till emellan dessa tre fall, t.ex för någon som ensam röker hemma
någon gång under dagen, känner jag ännu inte till så mycket om, mer än den info om
att det ska fungera enligt tillverkaren och de andra som säljer apparaterna runtom i världen.
En kund till mig som normalt inte röker alls, köpte en cigarett och tände den i ett litet
rum. Han ville testa och se hur bra XJ-2000 var på detta. Normalt kan man känna
denna rök av cigarett under flera dagar, om inte längre. Han sa att den doften försvann
helt inom några timmar. Det gillade han.

När jag har mer underlag, så ska jag skapa en Frågor/Svar-sida med de vanligaste
förekommande frågorna. Jag har bara fått in ett fåtal frågor kring rök ännu så länge.
De flesta köper apparaterna för andra ändamål.
I och med att de är bra inom så många områden, så har jag valt att ännu så länge
ha en generell information utlagd. Texterna skulle annars bli alltför långa och dryga, vilket
skrämmer bort de flesta besökare. På något sätt behöver man finna den berömda gyllene
medelvägen.
Jag tittar ständigt på hur jag skulle kunna förbättra hemsida, manualer, annonser mm.


Hoppas att du fått information som hjälper dig något. Om det är något mer du undrar
över, så hör gärna av dig igen.
Berätta gärna lite mer om den rökmiljö som du vill ha ordnad.
Alla som beställer någon apparat har ju ångerrätt och behöver inte betala förrän inom
10 dagar. Det gör att det inte är så stor risk att pröva en och se om det fungerar för dig.
I ett fall med rökning så lär man märka om den är något för en inom senast ett par dagar.
Oftast märks det inom en halvtimme till några timmar om man är nöjd med den eller ej.


Hälsohälsningar
Anders

-------------------------------------------------
Sprouting Health
Att. Anders Blomkvist
Gesällgatan 9 A
561 31  HUSKVARNA
Tel/fax: 036-14 32 49
E-post: anders@sproutinghealth.se
Hemsida: www.sproutinghealth.se


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Inomhusrökning?16:52 den 14 februari 2006Kjell
      N Inomhusrökning?19:58 den 14 februari 2006RebelRob
           N Inomhusrökning?20:23 den 14 februari 2006COJ
                N Inomhusrökning?20:44 den 14 februari 2006Kjell
                     N Inomhusrökning?21:57 den 14 februari 2006COJ
           N Inomhusrökning?20:34 den 14 februari 2006Kjell
                N Glasveranda!20:52 den 14 februari 2006Daniel
                     N Glasveranda!21:12 den 14 februari 2006Kjell
      N Inomhusrökning?20:14 den 14 februari 2006Harald
           N Inomhusrökning?20:37 den 14 februari 2006Jonas
                N Inomhusrökning?20:51 den 14 februari 2006Harald
      N Inomhusrökning?21:02 den 14 februari 2006Robin Z
           N Inomhusrökning?22:35 den 14 februari 2006RebelRob
      N Inomhusrökning?21:17 den 14 februari 2006GöranG
      N Inomhusrökning?22:18 den 14 februari 2006Peter CCL Hällingsjö
           N Inomhusrökning?22:47 den 14 februari 2006Kjell
                N Inomhusrökning?07:10 den 15 februari 2006Niclas
                     N Inomhusrökning?07:48 den 15 februari 2006Kjell
                          N Inomhusrökning?10:20 den 15 februari 2006Robin Z
                               N Inomhusrökning?11:17 den 15 februari 2006Kjell
                               N Inomhusrökning?11:17 den 15 februari 2006Kjell
                                    N Info från försäljare11:36 den 15 februari 2006Kjell
                                         N Info från försäljare13:46 den 15 februari 2006Henrik G
                                              N Förslag på fläkt14:04 den 15 februari 2006Niclas
                                                   N Förslag på fläkt14:48 den 15 februari 2006Kjell
      N Inomhusrökning?19:08 den 14 februari 2006kamelryttarn
           N Inomhusrökning?19:34 den 14 februari 2006Kjell
                N Inomhusrökning?17:50 den 15 februari 2006kamelryttarn
           N Inomhusrökning?19:36 den 14 februari 2006Jörgen
           N Kamelryttarn!20:51 den 12 september 2006Joppe
      N Inomhusrökning?21:22 den 16 februari 2006Peter Ziemmermann
      N Inomhusrökning?22:46 den 16 februari 2006mobboegil
           N Inomhusrökning?00:51 den 17 februari 2006Kjell
                N Inomhusrökning?10:18 den 17 februari 2006Otto
                N Inomhusrökning?18:35 den 17 februari 2006mobboegil
      N Inomhusrökning?21:50 den 12 september 2006mobboegil