Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Nybörjarcigarrer
Skrivet av: Tony
Tid: 2006-02-17 22:31:28

Jag är själv nybörjare, så jag har dessvärre tämligen begränsade erfarenheter att falla tilbaks på. Vad jag däremot lärt mig är att kvalitet kostar, men lönar sig. En poäng som jag ser det är att satsa på de riktigt goda för att på så sett verkligen komma att inse hur gott det kan vara att röka cigarr. Detta blev påtagligt när jag prövade min första Zino Platinum Scepter Chubby, det godaste jag hittills rökt. Dessvärre kostar den mig 110 kr över disk, vilket ändå tycks vara ett bra pris för denna cigarr.
De cigarrer jag har att jämföra med är främst olika varianter av Mouton Cadet och AVO XO och bland dessa föredrar jag AVO. I övrigt finns det en mängd rekommendationer på detta forum. 
Vad det gäller vilken storlek som är att föredra för en nybörjare har jag inget att bidra med. Personligen tycker jag att lonsdale har förbannat snygga propotioner och ligger bra i handen, å andra sidan finns det inget så fräckt som perfecton. Det finns dock en del förutsättnigar som, om jag förstått det rätt, framför allt diametern ger för smaken. Grunden till detta ligger bland annat i hur varm röken är, vilket i och för sig även påverkas av hur intensivt man puffar. Jag är själv en mycket långsam puffare och har därför sällan problem med att cigarren blir för varm.
Hoppas du hittar nått som passar dig. 


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Nybörjarcigarrer21:27 den 17 februari 2006Henric Hagberg
      N Nybörjarcigarrer22:31 den 17 februari 2006Tony
           N Nybörjarcigarrer22:54 den 17 februari 2006Henrik G
      N Nybörjarcigarrer23:22 den 17 februari 2006RebelRob
      N Nybörjarcigarrer08:43 den 18 februari 2006Drogen
      N Nybörjarcigarrer09:47 den 18 februari 2006PerR