Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Consuegra (Honduras) #72 (maduro) - Mina egna kommentarer och betyg
Skrivet av: Daniel P
Tid: 2006-03-26 18:17:54

Sådärja, riktigt länge sedan jag fick klart några kommentarer och betyg, men nu är det dags igen. 

Denna gång är det maduro-utgåvan av Consuegra #72 som jag fått ett gäng trevliga exemplar av från Frazze. Kommer definitivt köpa bundles av denna cigarr framöver, men till kommentarerna och betygen nu. 


-------------------------------- 

Facon: #72 (maduro), 5x54 
Bild: www.jrcigars.com/graphics/cig-vt/CG723.jpg 
Täckblad: Equador Sumatra täckblad (står bara Honduras på en del sajter, vilket är det?) 
Binder: Honduras 
Filler: Dominican/Honduras/Nicaragua 
Shape: Parejo (enligt JR cigars) 
Pris: $26 för bundle om 25 st (LL). 
Röktid: 55-80 minuter. 

Kommentarer: Lätt drag med mjuk och behagligt söt smak: Torkade frukter, russin, brödighet och lite ... hmm... svaga toner av ... vanilj? Schysst! 
Vit jämn aska som hänger kvar mycket bra (brukar aska 3 ggr på denna, totalt alltså . 
Imponerande jämnt och nästan lite oljigt täckblad. Mörk maduro. Medel styrka och kropp, med en behaglig kryddig överton. Tjock vit rök. 

Betyg: Plus för komplexitet och balanserat goda smaker som inte döljer varandra. Konstruktionen är också förstklassig. Mycket prisvärd dessutom, vilket puttar upp den till en referensfemma; Ja, du läste rätt, jag ger denna cigarr en femma av fem möjliga. 

-------------------------------- 

Hur länge dessa legat lagrade vet bara Frazze för tillfället, jag gissar på ett halvår. Avnjutits efter att ha legat i humidor vid 65-67% RF. 

-------------------------------- 

"Connie Conversions - The Spreadsheet" (m-a-t.com/cigars/connie.html) har ingen info på maduro-varianten, men natural matchar Robusto Zavalla (5x54). Jag har inte grävt vidare i sen om det matchar. Någon som vet mer om vilken cigarr det kan handla om som denna (#72) är second av? 

-------------------------------- 

Övriga kommentarer och betyg av mig hittills i Consuegra-serien, där övrig allmäninfo om Consuegra också nämns: 
#25 (maduro): www.carlscorona.com/forum/ShowMessage.asp?ID=20146 
#30 (maduro): www.carlscorona.com/forum/ShowMessage.asp?ID=17608 


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Consuegra (Honduras) #72 (maduro) - Mina egna kommentarer och betyg18:17 den 26 mars 2006Daniel P
      N Bild, uppdaterad URL (utan avslutande mellanslaget som sabbade länken)18:18 den 26 mars 2006Daniel P
      N Consuegra (Honduras) #72 (maduro) - Mina egna kommentarer och betyg12:10 den 27 mars 2006Seven
           N Consuegra (Honduras) #72 (maduro) - Mina egna kommentarer och betyg12:37 den 27 mars 2006Kribz
      N Consuegra (Honduras) #72 (maduro) - Mina egna kommentarer och betyg13:10 den 27 mars 2006Tony
      N Tack för alla positiva kommentarer!13:32 den 27 mars 2006Daniel P
           N Tack för alla positiva kommentarer!18:24 den 27 mars 2006Frazze
      N "Originalet" till Consuegra #72?18:30 den 27 mars 2006Henrik G