Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Grab Bag från Atlantic
Skrivet av: Tony
Tid: 2006-05-17 17:12:35

Grab Bags är en av de möjligheter som finns för oss nybörjare att röka lagrade cigarrer innan våra egna förråd byggs upp, men uppenbarligen finns det olika erfarenheter av GB. Jag plockade hem två Grab Bag Gold från Atlantic för några veckor sedan och tänkte att jag skulle recenserar de efterhand som de går upp i rök för att se om det är att rekommendera andra att testa dem. Hittills har jag rökt tre stycken, varav en var OK och två riktigt goda.

Den första packen består av, i storleksordning (ungefärliga mått):

Santa Damiana La Romana, natural, boxpressed 7x50
Consigliere, natural, torpedo, 7x52
Colorade by Don Lino, natural, 6,5x50
Don Ramon, maduro, 6,5x50
Bolivar, maduro, 6x50
Montecruz Dunhill, natural, 6x42
Te-Amo, natural, 6x42
Nat Sherman, maduro, 6x42
Don Lino Havana Reserve Maduro, 5x50
Felipe Gregorio 3 Tierras, maduro, 4 3/4 x 26 x 2 
 

Kommentarer till de tre hittills rökta cigarrerna:


Montecruz Dunhill, natural, 6x42

Snygg och välkonstruerad cigarr, brann jämt hela tiden. Genomgående lätt drag.
Askan höll ihop fint och smulade inget.
Rökte den ner till sista centimetern.
Mild-medium.

En god cigarr, dock lite tråkig. Ingen utveckling av smaken.
Problem med täckbladet, sprack lite runt foten när jag klippte den samt över kroppen den sista tredjedelen under rökning.

Ingen cigarr jag kommer att köpa igen, kan dock tänka mig att röka den om inget annat finns när jag blir röksugen.



Te-Amo, natural, 6x42

Snygg och välkonstruerad cigarr, brann jämt hela tiden. Genomgående lätt drag.
Askan höll ihop fint och smulade inget.
Rökte den ner till sista centimetern.
Medium.

En riktigt god cigarr som förändrade karaktär efterhand som jag rökte den. Började lite försiktigt men efter en tredjedel började jag ana en nyans av chocklad, denna stärktes efterhand för att verkligen blomma ut de sista centimeterna. Lämnade en delikat eftersmak att suga på i flera timmar.

Mina tidigare erfarenheter av Te-Amo liknar mycket Montecruzen enligt ovan, dvs snälla men tråkiga. Den här placerar sig dock riktigt högt på min lista. Jag har aldrig tidigare haft en sån tydlig smak av chocklad tidigare. Jag hoppas att jag hittar fler av den här och köper den direkt i så fall. 



Don Lino Havana Reserve Maduro, 5x50

Snygg och välkonstruerad cigarr, lite grövre trådar på täckbladet. Brann jämt hela tiden. Genomgående lätt drag.
Askan höll ihop fint och smulade inget.
Började utveckla lite beska vid sista tredjedelen, varför jag lät den slockna där.
Medium.

En god cigarr som jag kan tänka mig att röka igen. Utvecklade tidigt en behaglig krydda som utvecklades efterhand. Lite besviken på att den dog så tidigt, men det är nog det enda negativa jag kan säga om den.


Återkommer med de andra cigarrerna när jag rökt dem

mvh


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Grab Bag från Atlantic17:12 den 17 maj 2006Tony
      N Grab Bag, den fjärde i bagen.13:27 den 22 maj 2006Tony
           N Grab Bag, nummer fem och sex.19:38 den 23 maj 2006Tony
                N Grab Bag, nummer sju.21:24 den 1 juni 2006Tony
                     N Grab Bag, nummer åtta.19:56 den 2 juni 2006Tony
                          N Avslutning...i förtid.20:19 den 2 juni 2006Tony
                               N Avslutning...i förtid.22:47 den 2 juni 2006Daniel P
      N Omdöme17:34 den 17 maj 2006Magnus
      N Grab Bag från Atlantic17:45 den 17 maj 2006Seven
           N Grab Bag från Atlantic18:38 den 17 maj 2006Tony
                N Grab Bag från Atlantic19:19 den 17 maj 2006Daniel P
                     N Mitt svar på din fråga Tony19:24 den 17 maj 2006Daniel P
                          N Mitt svar på din fråga Tony19:35 den 17 maj 2006Henrik G
                          N Mitt svar på din fråga Tony19:36 den 17 maj 2006Tony
                               N Mitt svar på din fråga Tony19:40 den 17 maj 2006Tony
                          N Henrik G och Tony10:18 den 19 maj 2006Daniel P