Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Recension av Gioconda Sabrosos nat & mad
Skrivet av: Pyro
Tid: 2006-05-18 13:18:52

Som jag beskrev i tråden www.carlscorona.com/forum/ShowMessage.asp?ID=27160 blev det ingen direktorder för mig från Vincent & Tampa Cigar Co. Däremot fick jag oväntad hjälp av en person på forumet med bättre kontakter och två buntar LEFCM och en samplerbox med 8 st Gioconda dök snart upp. 

Här följer en liten recension av de två minsta Gioconda, jag tror det är den storleken som heter Sabrosos (5x40): 

Gioconda Sabrosos Natural 
Fin konstruktion, solid och tung känsla men helt ok drag. Cigarren doftade lätt av russin innan antändning. Mycket bra brinnegenskaper och solid aska. God sötaktig och lite gräddig arom. Mild, lite kryddig smak svagt inslag av ceder och en viss gräddighet. En smula besk efter halva cigarren vilket förmodligen tyder på att den kan vinna lite på lagring. Jämförelsevis var den ganska lik Carlos Toraño Nicaragua Selection med ett uns av Jose Marti natural. Med andra ord, en god och prisvärd mild cigarr med en ovanligt god arom! 

Gioconda Sabrosos maduro 
Fin konstruktion men med ett knotigare utseende än naturalvarianten. Madurotäckbladet var ganska flammigt och hade grova tänder glest spridda på ytan. Brinnegenskaperna var minst lika fina som för natural. Smaken var på ett sätt fylligare men ändå mjukare och saknade en del av den lilla kryddigheten som jag kände i natural. Vid hård puffning dök en lite tvålaktig smak upp som nog tyder på att den är ganska ung. Förmodligen en perfekt nybörjarcigarr då den är mjuk och mild men har en viss fyllighet samtidigt som aromen är väldigt snäll och knappast kan störa "outsiders". 

I morgon hoppas jag kunna fyra av en färsk LEFCM och plita ihop en recension som jämför den med tidigare erfarenheter efter lagring.


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Recension av Gioconda Sabrosos nat & mad13:18 den 18 maj 2006Pyro
      N Recension av Gioconda Sabrosos nat & mad15:30 den 18 maj 2006Tony