Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Maria Mancini (Honduras) Magic Mountain (Maduro) - Mina egna kommentarer och betyg
Skrivet av: Daniel P
Tid: 2006-05-25 16:10:16

Märke: Maria Mancini (Honduras)
Facon: Magic Mountain (maduro), 6x54. 
Wrapper: Habana 2000. 
Paket: Låda med 20 st. 
Pris: Inköpta för $46.80 på LL i början av februari i år, nu ligger priset hos LL på $50.70 dock - tråkigt nog. 
Röktid: 55-70 minuter. 

Kommentar: Lådan hade en klisterlapp undertill med siffrorna 557 och en stämpel med texten L-5. 
Snyggt utförande och bra konstruktion. Den rektangulära boxpress:en känns bra i munnen, bra passning mao - hade det inte varit boxpressed hade den antagligen känts groteskt stor. Täckbladet brinner snett till en början, vilket rätar till sig efter ett tag om man har tur. 
Cigarren är medium till full i styrka och full i kropp. Täckbladets färg är oljigt maduro. Påminner i smaken bitvis tydligt av cigarren Honduran Factory Corojos (Honduras), uppenbarligen fillerns honduranska smaker som framträder tydligt. Lite oljig peppar och tydlig brödighet toppat med gräddighet, nötter och lite torkade frukter. Efter ett tag dyker toner av mörk choklad och kaffe fram, liksom lite cederträ om jag är snäll - för vaniljen saknar jag faktiskt helt. Mot slutet mer kryddighet, men utan att bli vass. Askan är spräcklig men bitvis kritvit, den hänger kvar dåligt. Riklig rök som är vitblå. Denna cigarr blir hårddragen om den lagras över 65% RF. 
Jag väger inte in gördeln i betyget, men den är snygg, bra jobbat på marknadsavdelningen . Prisvärdheten är dugligt bra. 

Betyg: Plus för konstruktion, utförande, komplexitet och den tjocka röken. Minus för att den oftast brinner lite snett och askans smulighet. Jag ger denna cigarr en mycket svag femma av fem möjliga. Smakerna väger tungt i detta betyget. Funderade länge på att bara ge den en 4 i betyg. 

-----[Övrig info]-----
De jag puffat hittills har varit lagrade upp till 4 månader och avnjutits vid 65-70%. De som legat på uppåt 70% RF har varit mycket hårddragna, men de som avnjutits vid 65% har varit lagom drag. 
----------------------

-----[Bonus info]-----
Cigar Aficionado har gett denna cigarr 92 i betyg. 
----------------------


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Maria Mancini (Honduras) Magic Mountain (Maduro) - Mina egna kommentarer och betyg16:10 den 25 maj 2006Daniel P
      N Maria Mancini (Honduras) Magic Mountain (Maduro) - Mina egna kommentarer och betyg07:58 den 31 maj 2006Magnus Stensson
           N Angående MMMM's kvalitet...09:07 den 31 maj 2006Pyro
      N Maria Mancini (Honduras) Magic Mountain (Maduro) - Mina egna kommentarer och betyg22:02 den 28 maj 2006Peter CCL (Hällingsjö)
      N Bild16:11 den 25 maj 2006Daniel P
      N Maria Mancini (Honduras) Magic Mountain (Maduro) - Mina egna kommentarer och betyg16:19 den 25 maj 2006TJ
           N Maria Mancini (Honduras) Magic Mountain (Maduro) - Mina egna kommentarer och betyg16:24 den 25 maj 2006Daniel P
                N Maria Mancini (Honduras) Magic Mountain (Maduro) - Mina egna kommentarer och betyg19:43 den 25 maj 2006Junior
                     N Maria Mancini (Honduras) Magic Mountain (Maduro) - Mina egna kommentarer och betyg19:52 den 25 maj 2006Daniel P
                          N Jag köpte en låda för mer än två år sedan...20:19 den 25 maj 2006Pyro
      N Maria Mancini (Honduras) Magic Mountain (Maduro) - Mina egna kommentarer och betyg20:22 den 25 maj 2006Tony
      N Kompletterande info på innehåll och omblad11:04 den 1 juni 2006Daniel P
      N Även postad på din sajt Jonas [www.cigarrer.org] n/t15:43 den 1 juni 2006Daniel P