Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Onyx Reserve (Domicican) Robusto (maduro) - Mina egna kommentarer och betyg
Skrivet av: Daniel P
Tid: 2006-06-01 11:25:21

Facon: Robusto, 5x50. 
Paket: Bundle med 20 st. 
Pris: $61.43. 
Röktid: 50-65 minuter. 

Kommentar: Medel till full styrka och kropp. En kompakt cigarr som ger tjock vit rök, och likaså en kompakt vit vackert marmormönstrad askpelare som hänger kvar mycket bra (brukar aska 3-4 ggr totalt). Jämnt och mörkt madurotäckblad. Krämiga smaker av brödighet, mörk choklad, nötter, russin och lite mandel toppat med svaga nyanser av torkad frukt. Medel i draget, kanske aaaningen åt det hårdare hållet om jag är mycket petig, men inga variationer mellan cigarrerna. Jämn och stabil kvalitet, ett säkert kort som passar bra efter maten. Hittar inga svagheter alls, kort och gott en mycket god cigarr. Påminner i sin karaktär om Guinness. Smakerna träder fram ordentligt efter en tredjedel. Priset är helt korrekt, varken billig eller dyr cigarr. 
Lagring gör cigarren bättre, men absolut mycket god redan från början. 

Betyg: Plus för de komplexa och krämiga smakerna och klanderfria konstruktionen. Tjocka vita röken imponerar. Även om gördeln inte vägs in i betyget så är den också snygg. Jag ger denna cigarr en svag femma av fem möjliga. 

-----[Övrig info]----- 
De jag puffat hittills har varit lagrade upp till 9 månader och avnjutits vid 65-70%.   
---------------------- 

-----[Bonus info]----- 
Cigar Insider (Cigar Aficionados nätbilaga) har gett denna cigarr 94 i betyg. 
---------------------- 

-----[Extra bonusinfo från andra källor]----- 

Lynn: 

A complex blend of Dominican, Nicaraguan and Peruvian 
long filler tobaccos. The wrapper is a dark Connecticut 
broadleaf. Rated 94 by Cigar Insider. Medium to full 
bodied. 


Atlanticcigar.com: 

Onyx Reserve Cigars 
Wrapper: Blackened Connecticut Broadleaf 
Binder: Nicaraguan 
Filler: Blend of Dominican, Nicaraguan and Peruvian long fillers 

This is a rich, fuller bodied, box-pressed Maduro with a lovely aroma and beautifully packaged in a 

semi-boite nature box. If you are a maduro fan, you at least have to try one, most maduro fans love this 

cigar, and at these prices why not! 


Cigar Magazine (Endast Toro [6x50]): 

Made by Tabacalera de Garcia 
Wrapper: Connecticut Broadleaf 
Appearence: 86 
Taste: 87 
Construction: 89 
Quality: 351 (Appearence + Taste + 2xConstruction) 
Value: 88 (Quality / MSRP) 
MSRP: $4.00 (suggested price in USA excluding taxes). 
Staff comments: A stronger reincarnation of the traditional Dominican Onyx blend. This maduro toro's 

recipe is spiked with some Nicaraguan and Peruvian leaf, giving it a fuller flavor and more robust aroma. It 

leaves a pleasingsweet, charred finish on the palate of the smoker. 



---------------------- 


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Onyx Reserve (Domicican) Robusto (maduro) - Mina egna kommentarer och betyg11:25 den 1 juni 2006Daniel P
      N Även postad på din sajt Jonas [www.cigarrer.org] n/t15:43 den 1 juni 2006Daniel P
      N Kompletterande övrig info från Cigar Magazine 'Summer 2007'00:45 den 7 juli 2007Daniel P