Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Helgens cigarrer
Skrivet av: Pyro
Tid: 2006-06-12 13:48:51

Det blev många cigarrer i värmen under helgen! Jag ägnade mig denna gång endast åt för mig oprövade cigarrer, även om ingen av dem är särskilt nya på marknaden. Tre stycken, som jag faktiskt plockade på mig vid ett besök på Cigarrummet tidigare i sommar, stack ut ordentligt jämfört med de övriga och jag kände att jag bara måste dela med mig lite av upplevelserna:

Rosa Cuba Herenzia (28 kr)
Robusto, god konstruktion och bra brinnegenskaper. Fyllig och god, mediumstark, en ganska enkel men balanserat krämig smak med både sötma och kryddighet. Mycket prisvärd!

Jose Marti Petit Lanceros natural (39 kr)
Tjusig liten cigarr med pigtail, bra brinnegenskaper och förvånansvärt mycket rök. God, fyllig och lite fruktig smak med cederinslag. Faktiskt ännu godare än sin storebror, klassikern Robusto natural, och med potential för viss lagring. Mycket prisvärd! (Om jag någon gång skulle ge mig på att gördla om cigarrer för någon privat tillställning skulle denna och cigarren ovan vara möjliga kandidater!)

Perdomo 2 Torfecto box press maduro (150 kr)
Platt boxpressad figurado med mörkt och glänsande täckblad översållat med tooth. Lite tight i början på grund av sin form men draget blev helt ok efter en cm. Brinnegenskaperna var en smula ojämna men inget som inte en lätt dutt med torchen kunde åtgärda. När cigarren väl kommit igång utvecklades en underbar kryddig ton med inslag av kanel. Smaken var kraftig, komplex och faktiskt så god att jag rökte den tills endast 2 cm återstod, vilket är ovanligt för mig! (Det fick jag tyvärr plikta för en halvtimme senare då en släng av nikotinförgiftning hindrade mig från att stå framstupa vid spjälsängen för att natta dottern. Tur att det fanns en hjälpsam farmor i närheten! ) Cigarren har förmodligen en stor lagringspotential, det skulle vara intressant att se vad 2-5 år kan göra! Prisvärd eller inte? Tja den var definitivt en 9:a på min 10-gradiga skala vad det gäller arom och smak. Jag brukar sällan betala så mycket för en cigarr men är man intresserad av en kraftig och riktigt god cigarr i ett lite udda format så ger jag mina högsta rekommendationer!