Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Värmen är ett gissel...
Skrivet av: Pyro
Tid: 2006-06-12 21:25:19

...och hur man än vänder och vrider på teorierna kring relativ luftfuktighet så verkar den krassa verkligheten vara så att fuktigheten faktiskt stiger med temperaturen, i alla fall tillfälligt. Det har jag klart och tydligt noterat i min reseplastidor som har varit i allt från sval källare till kokhet bil under helgen.

"Från teorins fastmark till praktikens gungfly", som man brukar säga!

Vad det gäller praktiska tips är nog det viktigaste att se till att inte både temperatur och fuktighet drar iväg samtidigt. Då har man en perfekt förutsättning för mögel att växa till och det är bara en tidsfråga innan det sker. (Eller hur Robusto? )

Om vädring av humidoren och placering på svalare plats inte hjälper så kan man ju experimentera med bitar av oasis som indränkts med endbart PG. På så vis bör ju humidorens fuktinnehåll sakta sänkas, men jag tippar att processen är för långsam. Som sista utväg kan man kanske tänka sig tillfällig förvaring i plastpåsar in kylen. Kan bli problem inför midsommar då annat eventuellt behöver förvaras där men nöden har ju ingen lag!


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N för varmt i humidoren19:20 den 12 juni 2006Schonis
      N för varmt i humidoren20:34 den 12 juni 2006ntore
           N Värmen är ett gissel...21:25 den 12 juni 2006Pyro
                N Värmen är ett gissel...22:02 den 12 juni 2006Lars
                     N Värmen är ett gissel...23:01 den 12 juni 2006TJ
                          N Värmen är ett gissel...23:19 den 12 juni 2006Robin Z
                               N Värmen är ett gissel...23:36 den 12 juni 2006Jörgen
                                    N Värmen är ett gissel...22:37 den 13 juni 2006CTT
                                         N Värmen är ett gissel...09:11 den 14 juni 2006Jörgen
                                              N Värmen är ett gissel...20:01 den 14 juni 2006CTT
      N fuktigheten normal...00:20 den 13 juni 2006Schonis