Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: En liten tullhistoria
Skrivet av: PP (Paranoid Postare)
Tid: 2006-06-16 12:08:14

För att forumet inte helt ska bli utan upplysande historier om duster med tullen postar jag detta anonymt.

Två beställningar lades ungefär samtidigt hos två olika leverantörer (varken Atlantic eller Lynn). Den ena deklarerade klart och tydligt innehållet och det korrekta värdet ($100) medan den andra var mer diskret och endast uppgav fraktkostnaden på paketets utsida.

Det "kreativt deklarerade" paketet fastnade i tullen och en uppmaning om att uppge innehåll och värde damp ner. På lappen stod dessutom "Cigarrer?". Antingen kände de till mig som mottagere eller också var försändelsen redan inspekterad.

Jag drog en vals och uppgav endast ca 1/4 av värdet och ett pinsamt lågt antal cigarrer per telefon. (Vikten förklarades med askfat och trälåda med ett nybörjarkit bestående ev etuier osv )

Paketet dök så småningom upp med faktura på en relativt låg summa men med sprättad botten och tullens tejp över. Det konstiga är alltså att de faktiskt hade öppnat paketet men svalde ändå min beskrivning av innehållet!. Enligt tarifferna betalade jag bara för schablontull och schablonskatt samt expeditionsavgift och moms. Ingen tobaksskatt och ingen avgift per cigarr tillkom!

Man kan verkligen undra vad de håller på med om de bemödar sig så mycket för så lite inkomst för staten. En ren förlustverksamhet i mina ögon!


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N En liten tullhistoria12:08 den 16 juni 2006PP (Paranoid Postare)
      N En liten tullhistoria12:15 den 16 juni 2006Harald
           N En liten tullhistoria12:43 den 16 juni 2006PP (Paranoid Postare)
                N Röntgen och ultraljud!15:18 den 16 juni 2006TT