Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: skalbaggsstängsel någon?
Skrivet av: MattiasA
Tid: 2006-06-18 14:20:08

Då har det tydligen inträffat då.. Jag har hittat nåt litet j-velskap som kröp runt i en låda i en av kylväskorna igår kväll. 

Den såg iofs inte ut som de tobaksbaggar jag sett på bild, utan betydligt plattare och "lus-aktig" vad jag hann se innan den smet in i min gamla fake-cohiba igen. Brun kropp och ca 2mm lång.

Det intressanta är att efter att ha gått igenom alla cigarrer så kan jag inte hitta ett enda hål i någon av dem. Krypet kom fram genom en spricka i min aningen fuktsprängda garre och försvann sen tillbaka i densamma. Jag kan inte svära på att allt i denna väska varit fruset, men jag vet att just alla i den lådan där Cohiban låg varit ordentligt fruset. Just fakegarrarna har minst en vecka i -22 bakom sig. De enda nytillskott som landat i den lådan sen i somras är CT Vitruoso och Fonseca 5-50 Maduro från samköpet (som jag dock frös). Kan vara värt att kolla för er andra som var med.

Nåväl, nu ligger 7 lådor i frysen igen och jag började fundera. Jag har tillbringat senaste veckan med att försöka hitta en utrangerad ölkyl för förvaring (Carlsberg kan ni strunta i att ringa. Dörr: 1600:- sen struntade jag att fråga om hyllorna som de tydligen också återanvände = tog betalt för).

Problemet med en såpass stor samlad lagring är ju om man får nåt angrepp så måste ALLT ut och saneras, så jag funderar på två alternativ:

1. Släppa tanken på kyl och köra med många mindre plastidorer etc (vilket bär mig emot)

2. Klura ut nån variant av "skalbaggestängsel" som släpper igenom fukt & luft men inte baggar. Då skulle man ju kunna segmentera lagringen till egna habitat inom samma klimatzon så att säga.

Är det nån av er som har några idéer på väv eller liknande som skulle stoppa baggarna?

Är det nån annan som funderat runt riskerna med stora lagringsutrymmen och dess risker?

Eller är jag bara redigt paranoid... 

/MattiasA


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N skalbaggsstängsel någon?14:20 den 18 juni 2006MattiasA
      N Idén är intressant...16:02 den 18 juni 2006Pyro
      N skalbaggsstängsel någon?16:55 den 18 juni 2006Henrik G
           N skalbaggsstängsel någon?17:43 den 18 juni 2006nisse62