Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: AF Short Story VS DT Perfecto no 1
Skrivet av: Henrik G
Tid: 2006-06-28 15:14:46

Här kommer en första liten session som jag kallar versus. Under sommaren kommer jag låta några olika cigarrer få "battle it out" . De kommer förhoppningsvis vara hyfsat jämförbara. Det är som alltid mina personliga reflektioner och ingen exakt vetenskap. Dessutom har jag nästan bara singlar av cigarrerna så dagsformen blir givetvis avgörande.

Först ut: Arturo Fuente Short Story VS Don Thomas Cameroon Perfecto No 1

AF Short Story: Perfecto 4.00 X 49 Box 25 $100-110, täckblad: Camroon, inlaga: Dominkansk

DT Perf. no 1: Perfecto 4.00 X 48, Box 25 $50-60, täckblad: Camerooon, inlaga: Dominikansk, Brasiliansk, Mexikansk


Lagring
Short Story: ca 7 mån

Perf No 1: ca 1 år


Utseende 
Short story: Rödbrunt oljigt täckblad, täckbladet satt lite löst och hade en liten spricka, cameroon täckbladen är känsliga tydligen, dessutom fanns det limrester på det.

Perf. No 1: Ett ljusare täckblad, mattare och med mer "tooth".


Konstruktion
Short Story: Rätt löst rullad, det fanns även en större hålighet i inlagan vilket jag inte förväntade mig på en sådan kvalitets cigarr. Draget var lätt och trots skavankerna i inlagan brann den bra och jämt. Askan hände kvar bra och man hade säkert kunna röka den utan att aska en enda gång.

Perf No 1: Ganska hårt rullad och mer kompakt, draget är något tyngre. Den brinner bra men  något snett och jag var tvungen att korrigera täckbladet en gång. Askan satt kvar bra även här, har ett mer "smuligt" utseende.


Röktid (jag röker långsamt) 
Short Story: ca 20-25 min.

Perf. No 1: ca 55 min, den längre röktiden beror säkert på den kompaktare inlagan.


Smak
Short Story: Ganska mild men komplex smak. Jag har svårt att plocka ut några tydliga smaker. Smaken förändrades allt eftersom man rökte. Den har inte en så tydlig cameroon smak. Smaken är näppet vassare än Don Thomas. Capen kändes lite söt.

Perf No 1. Klassisk cameroon smak tycker jag, saknar komplexiteten men är mycket god. Det finns en viss sötma. Jag har för mig att Robin Z någon gång beskrev en cigarr med viss sötma av kokos och det tycker jag stämmer in här.


Vitamin N
Ingen av cigarrerna erbjuder någon större nikokick.


Sammanfattningsvis
Jag tycker inte riktigt att Short Storyns något godare smak uppväger det nästan dubbla priset. Don Thomasen erbjuder dessutom en lite längre rökstund. Båda cigarrerna har ett mycket trevligt format och jag kan varmt rekommendera dem. Vinnaren blir Don Thomas Cameroon perfecto No 1.


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N AF Short Story VS DT Perfecto no 115:14 den 28 juni 2006Henrik G
      N Bravo Henrik!16:09 den 28 juni 2006Pyro
           N Bravo Henrik!18:24 den 28 juni 2006Henrik G
           N Bravo Henrik!22:14 den 28 juni 2006Tony
      N KEWL!! :-D22:44 den 28 juni 2006COJ
      N AF Short Story VS DT Perfecto no 123:13 den 28 juni 2006EG