Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Cigarrer (och annat) i Miami
Skrivet av: Drogen
Tid: 2006-06-29 22:53:21

Tänkte komplettera tråden med lite cigarrupplevelser från Florida om någon söker på Miami och cigarrer i framtiden. Det kanske blir lite långt men jag har inte varit ute och rest på ett tag och aldrig varit i USA tidigare så det blir lite som en reseberättelse i cigarrens tecken.

Dag ett
Resan började måndagen efter A.S.H 1 så därför kunde jag inte delta där. Med i Otterboxen hade jag packat både en del godingar och en del "bjudcigarrer" (billiga men inte dåliga). Eftersom resans syfte var en konferens i Naples så kanske det kunde bli läge för att både röka lite själv samt bjuda någon sugen. 

Resan gick med hyrbil Oskarshamn-Malmö, tåg Malmö-Köpenhamn, flyg Köpenhamn-Amsterdam-Miami,
hyrbil Miami-Naples. Min största skräck var för att köra bil i USA. Som tur var så hade jag Astrid med mig. Astrid är den svenska rösten i TomToms bilnavigeringssystem. Utan GPS och min handdator med TomTom hade jag varit rökt . Nu gick bilåkandet som en dans och jag måste säga att jag kör hellre bil i Miami än t.ex. Stockholm.

Nåja, efter incheckning på Naples grand resort hade jag tänkt mig en "ankomstcigarr" men jag somnade direkt så det fick vänta.

Dag två
På konferensen var schemat späckat så efter lunch gjorde jag en "fuling". Eftermiddagen var vikt för "break out sessions" där föredrag hålls för mindre grupper och man kan knalla runt och lyssna på vad man vill. Inget av direkt intresse första timmen så jag åkte upp till rummet, satte mig på balkongen med utsikt över mexikanska golfen och tände upp en CAO BRAZILIA GOL tillsammans med en liten Havana Club (140.- litern på Amsterdams flygplats) (peterholm.nu/cigarr/bilder/florida/bild1.jpg ). På kvällen var det drinkar och tilltugg. Efter det tog jag och min vän ERDM robuso oscuro en promenad ner till stranden (peterholm.nu/cigarr/bilder/florida/bild2.jpg ).

Dag tre hade inga "break out sessions" så det blev att sitta och lyssna hela dagen. Själv höll jag ett föredrag i "effective use of LabSOCS in Swedish nuclar powerplants". På kvällen var det flådig middag på Naples Philharmonic Center samt avslutning i hotellbaren. Observera att här går man inte, och man bär ingenting. Det var 800 meter från hotellet till Philharmonic Center men vi blev hämtade med buss ändå... När alla hade tackat för sig satte jag mig vid hotellpoolen med en Partagas Series D #4.

Dag fyra var det rundtur med guide runt Naples i buss. Efter det tog jag bilen tillbaka (drygt 20 mil) till Miami och checkade in på ett Best Western hotell på Miami Beach. Avslutade dagen med en Privat Stock #11 maduro i fall jag inte skulle hålla mig vaken hela cigarren...

Dag fem började jag med lite shopping samt käk på ett ställe på South Miami Beach som visade Sverige-Tyskland. Efter det ställde jag in Astrid på resans höjdpunkt - Little Havana district och El Titan de bronze. Astrid tog mig direkt till en oansenlig liten shop där en äldre dam tog emot. Jag presenterade mig och förklarade att jag hade fått tipset om denna butik från Sveriges största cigarrforum. Efter en liten stund gick hon efter sin man eftersom hon inte själv pratar engelska... Jag drog samma visa för honom och han sken upp när det visade sig att jag skulle handla till mig själv och dessutom kunde en del om cigarrer.

Vi diskuterade en del och han erbjöd mig att provröka lite för att se vad jag tyckte. Jag valde en La Herencia Cubana Maduro och vi satte oss vid ett litet runt bord. Efter en stund bjöd hans fru på kaffe och vi fortsatte diskutera cigarrer, fotbolls-VM och världsproblem (peterholm.nu/cigarr/bilder/florida/bild3.jpg ). Det visade sig att Don Carlos Kom med sin familj från Spanien för 56 år sedan. Själv var han från Madrid och hans fru från Kanarieöarna. Han visade mig också sitt "kontor" med sitt kundregister. Massor med kunder över hela USA men också en del i Europa. Dock ännu ingen i Sverige men det ska bli ändring på det. Jag fick en lista på hela sortimentet med mina inköp förkryssade. Om jag ville ha något i framtiden så var det bara att skicka ett mail så skulle han skicka över vad jag ville ha. Efter ett tiotal koppar kaffe (en kopp var som en fingerborg ungefär) började cigarren, som smakade ypperligt från första till sista puff, att bränna på fingrarna. Det var dags att packa inköpen som bestod av singlar av både El Titan De Bronze, La Herencia Cubana och Grand Reserva (peterholm.nu/cigarr/bilder/florida/bild4.jpg
peterholm.nu/cigarr/bilder/florida/bild7.jpg ). Tyvärr hade hans rullare gått ca 20 minuter innan jag kom men jag fick ändå ta en rejäl titt i "verkstaden" (peterholm.nu/cigarr/bilder/florida/bild5.jpg
peterholm.nu/cigarr/bilder/florida/bild6.jpg ). Efter det styrde Astrid tillbaka mot Miami Beach. På vägen stannade jag för att tanka. Man betalade i förskott till en snubbe bakom dubbelt skottsäkert glas... En 10 oz New Yorker steak och en Ashton VSG fick avsluta kvällen.

Dag sex var det tänkt att jag skulle shoppa lite åt familjen. Ställde in Astrid på Bal Harbor shops i norra Miami Beach. Det visade sig att reaserchen var dåligt utförd för detta var inte ett ställe för mig... Bara svindyra märkesbutiker. Kollade in en klocka men billigaste modellen började strax under 50000.- så det blev ingen affär... Köpte en skinkmacka och ett glas vatten för ~100.- och kollade englandsmatchen innan jag gjorde tidig sorti mot Avis för att lämna hyrbilen och åka vidare med buss till flygplatsen och hem igen.


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Cigarrer (och annat) i Miami18:00 den 11 maj 2006Drogen
      N Cigarrer (och annat) i Miami11:12 den 12 maj 2006Seven
           N Cigarrer (och annat) i Miami14:37 den 12 maj 2006Robert Humfrey
                N Cigarrer (och annat) i Miami19:19 den 13 maj 2006Tony
      N ingen hjälp tyvärr...19:44 den 11 maj 2006Marcus D
      N Cigarrer (och annat) i Miami20:51 den 11 maj 2006ntore
           N Cigarrer (och annat) i Miami08:51 den 12 maj 2006Michael Jansson
      N Cigarrer (och annat) i Miami22:53 den 29 juni 2006Drogen
           N Cigarrer (och annat) i Miami23:08 den 29 juni 2006Pyro
                N Cigarrer (och annat) i Miami23:12 den 29 juni 2006Joppe
                     N Cigarrer (och annat) i Miami23:24 den 29 juni 2006Lars
                          N Cigarrer (och annat) i Miami01:11 den 30 juni 2006Sven