Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: ang lagring...
Skrivet av: ntore
Tid: 2006-08-12 21:23:32

Svar i omvänd ordning

-"kan man lagra dom (...Consuegras...) i 5 år utan problem, och blir dom bättre efter 10 års lagring eller efter 5 år?"

Jag har rökt femåriga Consuegras som varit fantastiska. 


-"Kan man lagra cigarrer hur länge som helst i rätt temperatur och fuktighet i en välbehållen plastlåda?"

Ja. 
Häromdagen hade jag förmånen att röka en cigarr som var äldre än vad jag är (Stort tack Michael J.!!). Den var tillverkad 1954. Lagringsättet är obekant - förmodligen betydligt sämre än i en temperatur och fuktighetskontrollerad miljö. (Läs: kanske har lådan har legat på en hylla i en garderob i femtio år)
Cigarren hade återfuktats varsamt och brann perfekt. Nikotinet var borta - ingen märkbar styrka alls. Smaken var däremot mycket intressant, någon liten kartong arom dök upp ibland men det är förlåtet. Förvånsvärt fanns tobakssmaker kvar, och de byggde också under cigarrens längd, mot slutet skulle jag vilja karaktärisera dem som mild plus, smakerna var så harmoniserade att det var omöjlig att skilja ut någon - men en viss kryddighet och blommighet var kännbar.

Det viktiga vid lagring är att hålla fuktigheten nere - fuktiga cigarrer har en tendens att mögla - om möglet blir mer än någon enstaka vit fläck på täckbladet är cigarren förstörd. Grönmögel är gott i ost - inte annars.


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N ang lagring...15:17 den 12 augusti 2006anders
      N Det är som med vin...16:40 den 13 augusti 2006Kenneth G
      N ang lagring...17:08 den 13 augusti 2006COJ
      N ang lagring...17:34 den 12 augusti 2006Daniel P
      N ang lagring...21:23 den 12 augusti 2006ntore