Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Favorit bundled cigarr...
Skrivet av: ntore
Tid: 2006-08-26 22:31:11

Ett favoritämne. Blir nog tal om flera favoriter för min del.

Generell favorit, när det är en medium cigarr man är ute efter, eller inte kommer på nåt som lockar ur biblioteket = Roly Cetros Maduro (lagras ett år eller mer). 

Kraftiga:
Igår skulle Uncle Mikes NSS kommit högt på listan av lite kraftigare bundlar - men i dag provade jag en La Eminencia Fancy Cubanita (tack COJ!) som är den cigarr NSS vill vara. (liten brasklapp - NSS varierar en del styrkemässigt från bunte till bunte, en del är spot on, en del lite tama - och Eminencian var den första av det märket jag provade.)

Honduran Factory Corojos - fick en utmärkt bunte robustos och provade lika bra churchills för ett par år sedan, sen en tämligen lam bunte lonsdales, sen hyggliga churchills. För ojämna för att helhjärtat rekommenderas - men när de är på så är de utmärkta.

Jose L Piedra Cazadore är förtjusande, oborstade och kanske utan finess, men de gör jobbet, för 35 euros matchar de med råge de flesta andra buntar. Har eventuellt haft otur, men de Brevas av samma märke jag provat har sugt fett.

Nånstans mellan kraftig och medium finns GR specials, görs av samma gäng som Gran Habano. Röker med glädje både de svarta (medium) och röda (kraftigare). Kanongoda till sista tredjedelen men billiga nog att låta slockna där.

Medium:
I mellan registret var Uncle Mikes Habanos Puros gamla blend av Rosado var väldigt trevlig, den finns inte mer, men den aktuella Habanos Puros Cameroon Torpedo är mycket prisvärd. Mörkt cameroon täckblad och inkråm som drar åt det jordiga fylliga hållet snarare än det blommiga och eleganta. En av mycket få cigarrer jag föredrar ung, en del jordtonerna verkar klinga av.

En annan mediumfavorit är Toranos "The Brick" - har bara provat robuston - ring 60 avskräcker förmodligen en del - men smaken är utmärkt. Nån gång framöver blir det till att slå till på en bunte churchills, de är mer normala i diametern.

Milda:
När det gäller milda cigarrer tycker jag Leon Jimenes seconds och Rollers Choice (Fonseca seconds) är mycket goda. Kanontobak i båda, blir bara bättre med ett år på nacken.


Nå - Consuegra. Hmm - de lirar liksom i en annan division. Eftersom de kan vara olika från bunte till bunte, och även inom buntarna, går de inte att rekommendera generellt ( förutom en del mer sällsynta format som t.ex. 113, vilka äro mumsiga!) Av de 70-80 olika märken och storlekar jag har i biblioteket hör resterna av en bunte Consuegra 28 nat. och en bunte Old Fashioned 1 nat. (toros, från samma fabrik) till de främsta. Det som gör dem till intefavoriter är att nästa bunte jag köpt varit något annat, god, men inte lika god. Men jag köper ju trisslotter ibland .....

Outsiders: 
För tillfället gör jag slut på en bunte JEM toros med oroväckande fart. Köpte dem i fjor när jag blev intresserad av mexikanska puros. Tämligen bitska när de kom, men nu är de klockrena till kvällens andra öl och sprit.

Dessutom:
Flor de Oliva's buntar, Gold (milda) Original (medium) och Corojo (med-kraftig) måste nämnas. Absolut prisvärda.
Don Kiki Green har en given plats bland de milda.



-ntore


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Favorit bundled cigarr...18:45 den 26 augusti 2006COJ
      N Favorit bundled cigarr...18:53 den 26 augusti 2006PerR
           N Favorit bundled cigarr...19:41 den 26 augusti 2006COJ
                N Favorit bundled cigarr...20:29 den 26 augusti 2006PerR
                     N Favorit bundled cigarr...09:32 den 27 augusti 2006COJ
                          N La Eminencia Fancy Cubanitas maduro...20:04 den 27 augusti 2006Pyro
      N La Aurora Seconds Cetro19:31 den 26 augusti 2006Micael
           N La Aurora Seconds Cetro19:52 den 26 augusti 2006COJ
                N Pratar i nattmössan...20:04 den 26 augusti 2006COJ
                     N DK Red Label Corona N/T20:09 den 26 augusti 2006Henrik G
                          N DK Red Label Corona N/T21:18 den 26 augusti 2006Marcus D
                               N DK Red Label Corona N/T22:34 den 26 augusti 2006Arne
                          N DK Red Label Corona N/T22:55 den 27 augusti 2006Pyro
      N Favorit bundled cigarr...22:31 den 26 augusti 2006ntore
      N Favorit bundled cigarr...20:29 den 27 augusti 2006CTT
           N Favorit bundled cigarr...21:43 den 27 augusti 2006COJ
                N Favorit bundled cigarr...CTL?18:31 den 28 augusti 2006CTT
                N Favorit bundled cigarr...22:20 den 27 augusti 2006TJ
                     N Favorit bundled cigarr...22:22 den 27 augusti 2006COJ
                N Favorit bundled cigarr...20:28 den 28 augusti 2006Daniel P
                     N Favorit bundled cigarr...20:38 den 28 augusti 2006Daniel P