Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Cigar Battle: RPPCFS vs LACCM
Skrivet av: Pyro
Tid: 2006-09-06 11:23:08

Här har ni min utlåvade tvekamp mellan två cigarrer som i och för sig inte smakar snarlikt men som båda är väldigt populära och har haft sina hyper. Cigarrerna röktes i går kväll och på grund av att de brann så olika fort försökte jag dumt nog hinna ikapp med den ena vilket resulterade i en mindre nikotinöverdos. Shit happens!

ROCKY PATEL SUNGROWN PETIT CORONA FACTORY SECOND (RPPCFS)
Facong: Petite Corona 4.5 X 44, Pris: Bundle 20 $36 (Famous Smoke), Täckblad: 5 year-old Ecuadorian sun-grown , Inlaga: 7 year-aged Dominican & Nicaraguan longfiller, Lagring: nyss hemkommen

LA AROMA DE CUBA CORONA MINOR (LACCM)
Facong: Petite Corona 4.5x44, Pris: Box 25 $86 (Famous Smoke), Täckblad: dark, oily, Cuban-seed Honduran wrapper, Inlaga: Nicaraguan and Honduran filler, Lagring: ca 1 år


FÖRE UPPTÄNDNING
RPPCFS: Ingen gördel, mycket mörkt täckblad, hårdpackad men ändå fjäderlätt drag, fin konstruktion, doft av stall före upptändning

LACCM: Stor ”Old School”-gördel av kubanskt snitt med kvinnohuvud, runt täckblad (EMS-Colorado), lösare packad men inte underfylld, perfekt drag, finfin konstruktion, doft av torkad frukt före upptändning


SMAK, AROM OCH KOMMENTARER
RPPCFS: Inledningsvis lite pepprig långt bak i halsen och kraftig på ett rått sätt. Lite halvdan arom. Brann långsamt och jämnt, producerade massor av rök och höll askan bra. Efter 2 cm var styrkan medium+ men lite mjuk sötma kompenserade den ungdomliga karaktären ganska bra. Ganska lik La Eminencia Fancy Cubanitas maduro. Efter 5 cm ännu lite sötare och även godare arom. Rejält med nikotin!

LACCM: Inledningsvis lite pepprig, god men en smula kantig, lite söt och mycket god arom. Brann fortare än RPPCFS men ändå mycket jämnt och producerade mycket rök. Blev snabbt mjukare, lite krämig och mer elegant. Efter 2 cm var styrkan medium och smaken fyllig på ett mjukt och mulligt sätt. Tappade askan i knät! Efter 5 cm bestod den goda smaken och finfina aromen, styrkan kom upp i medium+, hade tappat askan tre gånger vid det laget!


SLUTSATS
Även om LACCM är nästan dubbelt så dyr som RPPCFS så var den utan tvekan den cigarren jag tyckte bäst om. En fin arom är viktigt för mig och ogördlade cigarrer tycker jag dessutom ofta känns lite trista att plocka fram. Den dåliga askhållningen hos LACCM förvånade mig dock och är definitivt ett minus! Något annat som förvånar en är att en cigarr baserad på så vällagrad tobak som RPPCFS ändå har så unga drag! Lagringspotentialen är förmodligen större för RPPCFS än för LACCM men jag tror definitivt inte att den senare blir sämre av några år ytterligare på nacken. Slutsatsen är väl att RPPCFS helt klart är värda att ta hem någon bunt av och slänga i långtidslagringen. Men, för dem som vill röka något riktigt gott genast ger jag LACCM mina varmaste rekommendationer!


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Cigar Battle: RPPCFS vs LACCM11:23 den 6 september 2006Pyro
      N Hittade ett stavfel11:45 den 6 september 2006Pyro
           N Hittade ett stavfel12:21 den 6 september 2006Henrik G