Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: MonteCristo no 4 maduro
Skrivet av: Magnus S
Tid: 2006-11-07 14:01:45

Prova en. Smakar det som en Montecristo, så... 

Kan vara bluff, kan också vara sant. Just Maduro är ofta begreppsförvirring, fast en seriös tobakshandlare borde veta. På Kuba graderar man efter färg, från Claro, claro Colorado, Colorado, Colorado Maduro och Maduro, men skiljer inte tillverkningsprocessen som i andra länder, där Maduro jäser extra för att få en sötare smak, förutom mörkare färg.

Det är fö ett sätt att checka om det är förfalskningar i lådan. Kubaner ska ligga sorterade med ljusare cigarrer till vänster (tror jag)och mörkare till höger. Är det huller om buller så är det falskingar. Alla cigarrer sorteras efter färger i buntar (har själv sett det på Partagasfabriken i Havanna) och läggs sedan i färgordning i lådorna. Två lådor av samma märke kan därför ha helt olika färgton, även om jag misstänker att vissa märken (Bolivar & EL bla) ofta har mörkare täckblad än andra märken.

Det finns ju en Casa De Habano i Rio
www.lacasadelhabano.cu/mundo_i.asp?pas=2
har du varit där?

Hilsen

Magnus

PS Rökte precis en San Cristobal El Principe när jag skrev detta. Fantastisk god liten rackare. Ett tips..


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N MonteCristo no 4 maduro21:11 den 26 oktober 2006Xnarpom
      N MonteCristo no 4 maduro22:26 den 26 oktober 2006Ouch
           N MonteCristo no 4 maduro10:41 den 27 oktober 2006Henrik G
                N MonteCristo no 4 maduro13:31 den 7 november 2006Xnarpom
      N MonteCristo no 4 maduro14:01 den 7 november 2006Magnus S