Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Dornier DO-X (Nicaragua) - Mina egna kommentarer och betyg
Skrivet av: Daniel P
Tid: 2006-11-23 19:18:01

Facon: Robusto? natural.
Pris: ? 
Röktid: 45-65 minuter. 

Kommentarer: Aningen gräsig sälta till en början, men gräsigheten försvinner nästan helt en bit in och efter ett tag kommer lite brödighet och ljung fram. 
Draget är lite för lätt. Slocknar ganska snabbt om man slutar puffa. Tjock vit rök, i motsats till askan som är spröd och svartvitmönstrad. Askan hänger som väntat därmed kvar dåligt. Brinner ganska jämnt utan att imponera. Täckbladet är ljustbrunt natural och lite spräckligt  utan allt för tydliga vener dock. Det är tunt och fragilt. Efter halva kommer lite sötma fram i form av nötter och... hmm... lite mandel och tydlig vitpeppar. 
Jag rekommenderar något att dricka till emellanåt då jag upplever smaken en aning stickig, svårt att beskriva på annat sätt - kanske är den lite svaga sälta i början som gör det. 
Cigarren är medel till full styrka och medel kropp. Sista tredjedelen ökar kroppen till medel till full, fint! 
Gördeln är ganska snygg (vägs inte in i betyget) och är grå med ett 6-motorigt gigantiskt sjöflygplan som motiv - finns antagligen en historia bakom detta... 

Betyg: Litet plus för att smakerna utvecklades under resan, men minus för konstruktionen som gjorde att man inte kunde lägga ifrån sig den utan att nästan slocknade. Jag ger dEnna cigarr en svag trea av fem möjliga. 

Övrigt: Lagring i ~67% RF sedan anländningen till humidoren ett par månader tillbaks (vinst i CarlsCoronas limericktävling! ). 
Ang dryck till som jag nämnde ovan så provade jag den nya whiskyn på systembolaget: Smokehead (375 - en islaywhisky som tros vara en independent-tappning av Lagavulin. En whisky som med sin unga rökighet jag tyckte matchade bra. Kaffe kan nog också funka bra. 


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Dornier DO-X (Nicaragua) - Mina egna kommentarer och betyg19:18 den 23 november 2006Daniel P
      N Dornier DO-X (Nicaragua) - Mina egna kommentarer och betyg09:31 den 24 november 2006PerR
      N Dornier DO-X (Nicaragua) - Mina egna kommentarer och betyg09:40 den 24 november 2006Knuz
           N Dornier DO-X (Nicaragua) - Mina egna kommentarer och betyg10:09 den 24 november 2006Daniel P