Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Tips vid köp av humidor?
Skrivet av: Tony
Tid: 2006-12-05 23:09:17

De svaren som du fått hittills är dessvärre endast som en krusning på ytan av det hav som är Cigarrnjutningen, att bara få ett hum om vilken storlek på humidoren som är lämplig är ett bra första steg...men dock endast ett första.

Jag är själv nybörjare, sedan ett år, och har de olika väsentliga ytterligare stegen relativt färskt i mitt medvetande och skulle därför villja lägga till ett par ytterligare tankar.

Att lagra cigarrer:

Det kanske viktigaste man måste inse som nybörjare är att cigarrer helst ska ligga och mogna uppåt ett år innan de närmare sig 80-90% av sin potential, ur ett smakperspektiv. För min egen del innebär detta att jag nu röker cigarrer som jag köpte i våras och skillnaden i smak mellan när de var nyinförskaffade och idag är markant. Det är med andra ord av vikt att ha någon form av strategi, som nybörjare, för att inte enbart köpa cigarrer och röka upp de innan de börjar närma sig lagom ålder. En enkel strategi kan givetvis vara att köpa väl lagrade cigarrer direkt, dessvärre finns det nästan enbart cubanska cigarrer att köpa om man vill få de med lite ålder. Inget fel med detta, men det blir lite dyrt i längden samt att man missar alla andra cigarrer av likvärdig kvalitet. Den andra strategin, vilken jag själv arbetar efter, är att köpa väsentligen fler cigarrer än vad jag konsumerar. I detta sammanhang kommer storleken på humidoren in, man bör åtminstone ha en som rymmer 100 cigarrer. Tittar man igenom detta forum ser man snart att det vanligaste misstaget vi gör när vi köper vår första humidor är att köpa en som är för liten.

Fuktare