Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Tips vid köp av humidor?
Skrivet av: Tony
Tid: 2006-12-05 23:09:17

De svaren som du fått hittills är dessvärre endast som en krusning på ytan av det hav som är Cigarrnjutningen, att bara få ett hum om vilken storlek på humidoren som är lämplig är ett bra första steg...men dock endast ett första.

Jag är själv nybörjare, sedan ett år, och har de olika väsentliga ytterligare stegen relativt färskt i mitt medvetande och skulle därför villja lägga till ett par ytterligare tankar.

Att lagra cigarrer:

Det kanske viktigaste man måste inse som nybörjare är att cigarrer helst ska ligga och mogna uppåt ett år innan de närmare sig 80-90% av sin potential, ur ett smakperspektiv. För min egen del innebär detta att jag nu röker cigarrer som jag köpte i våras och skillnaden i smak mellan när de var nyinförskaffade och idag är markant. Det är med andra ord av vikt att ha någon form av strategi, som nybörjare, för att inte enbart köpa cigarrer och röka upp de innan de börjar närma sig lagom ålder. En enkel strategi kan givetvis vara att köpa väl lagrade cigarrer direkt, dessvärre finns det nästan enbart cubanska cigarrer att köpa om man vill få de med lite ålder. Inget fel med detta, men det blir lite dyrt i längden samt att man missar alla andra cigarrer av likvärdig kvalitet. Den andra strategin, vilken jag själv arbetar efter, är att köpa väsentligen fler cigarrer än vad jag konsumerar. I detta sammanhang kommer storleken på humidoren in, man bör åtminstone ha en som rymmer 100 cigarrer. Tittar man igenom detta forum ser man snart att det vanligaste misstaget vi gör när vi köper vår första humidor är att köpa en som är för liten.

Fuktare

Miljön i humidoren ska hålla en relativ luftfuktighet (RH) på runt 65 %, det finns givetvis olika idéer om detta, men den allmänna meningen på detta forum tycks vara just 65% RH. De flesta av oss börjar med att blanda propylenglykol och destilerat vatten för att nå en stabil RH i humidoren, men fler och fler av oss går över till Humidification Beads från Heartfelt Industries, och ingen verkar ha ångrat sig. Jag är själv mycket nöjd med mitt val att gå över till detta material. Det är dessutom mycket enkelt att handla via Heartfelt ind. så det finns ingen anledning att dra sig för det.

Att handla cigarrer

Att handla cigarrer gör man bäst från USA samt om det gäller cubaner, från Hongkong eller Schweiz. Detta forum innehåller allt man behöver veta om av vem och hur man köper. En alternativ möjlighet är att gå in på 

bolmers.forumup.se/index.php?mforum=bolmers 

under "privat" och se om det finns intressanta försäljningar pågång. Jag har själv handlat/gjort byten där ett par gånger och kan bara rekommendera det.



Så hur skulle jag lagt upp ett presentköp till en vän, med en budget på 3500 kr? 

Humidor - En Adorini Medium Chianti (för att jag själv har en), ca 1100 kr.
Fuktare - Två ounce humibeads från Heartfelt ind. ca 500 kr
Cigarrer - Fem-pack eller singlar, från USA eller Sverige beroende på...äsch från USA...för 1900 kr (det blir en del godis). Använd sökfunktionen på detta forum för att få tips.


Humidoren finns på:

www.humidordiscount.se/

fast jag köpte min samt en del singlar på:

www.cigarrcenter.se/


Humibeadsen finns på (fast siten ligger nere för ombyggnad just nu):

www.heartfeltindustries.com


Cigarrer, titta i FAQen, under Handla. Leta också på detta forum, ett exempel på en tråd om rekommenderade cigarrer är:

www.carlscorona.com/forum/ShowMessage.asp?ID=36378


mvh


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Tips vid köp av humidor?19:07 den 5 december 2006Ewa
      N Tips vid köp av humidor?19:13 den 5 december 2006PUffe
           N Tips vid köp av humidor?19:16 den 5 december 2006TJ
      N Tips vid köp av humidor?20:28 den 5 december 2006PerR
           N Tips vid köp av humidor?21:55 den 5 december 2006jeppe
      N Tips vid köp av humidor?20:39 den 5 december 2006Joppe
           N Tips vid köp av humidor?20:53 den 5 december 2006leffe
                N Tips vid köp av humidor?20:58 den 5 december 2006PerR
                N Tips vid köp av humidor?21:08 den 5 december 2006leffe
      N Tips vid köp av humidor?21:07 den 5 december 2006Puffarn
           N Tips vid köp av humidor?21:22 den 5 december 2006Hans
      N Tips vid köp av humidor?21:13 den 5 december 2006COJ
           N Tips vid köp av humidor?22:03 den 5 december 2006Ewa
                N Tips vid köp av humidor?17:50 den 6 december 2006Janne G
                     N Tips vid köp av humidor?18:35 den 7 december 2006Wegas
                          N Tips vid köp av humidor?19:03 den 7 december 2006Peter CCL Hällingsjö
                               N Tips vid köp av humidor?19:28 den 7 december 2006PerR
                                    N Tips vid köp av humidor?22:25 den 7 december 2006Henrik G
                                    N Tips vid köp av humidor?09:28 den 8 december 2006lindq
                                         N Tips vid köp av humidor?09:43 den 8 december 2006PerR
                N Tips vid köp av humidor?22:10 den 5 december 2006leffe
                     N Tips vid köp av humidor?08:27 den 6 december 2006Peter CCL H...........
                N Tips vid köp av humidor?23:09 den 5 december 2006Tony