Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Usla förvaringsmetoder hos handlare - en varning
Skrivet av: Martin Nilsson
Tid: 2006-12-12 10:40:55

Det är märkligt hur ömma vissa handlares taar är i hänseendet mild kritik fraan kunder. Själv var jag i somras hos en närbelägen handlare som förvisso har ett intressant sortiment kubaner och där jag tidigare kunnat inhandla vintagecigarrer till vintagepris. I början av sommaren hade man dock en värmebölja i Holland, vilken parad med nordsjönsluftfuktighet fick denne handlares humidor att visa 34°C och 92°RLF. Jag paatalade "en passant" att baade temp och RLF nog laag lite högt med tanke paa risken för mögel. Stollen klämde paa de lösplugg jag plockat med mig och fraagade i lätt irriterad ton om jag ville ha cigarrerna eller inte. Jakande och betalande lämnade jag sen butiken. En vecka senare upprepade sig samma sak, bortsett fraan att jag denna gaang noga kollat vilka lösplugg jag ville ha daa aatminstone 30-40% av hela lagret började anta en lätt grön ton - vilket även paapekades med en sur snäsning om att det var ett fritt land och ville jag inte köpa kunde jag skita i det. Köpte naagra som saag ok ut och hade sedan problemet att alla cigarrer fraan det partiet smakade "aalderdomshem" (vilket jag f.ö. skrev här om vid tillfället).

Ytterligare naagra veckor senare tittade jag förbi igen och daa saag alla cigarrer aanyo normala ut - emellertid klarade de inte en närmare betraktelse ty om man inspekterade inlagan fraan foten kunde man tydligt se grönmöglet och vid paapekandet med kommentar om mina tidigare varningar blev mannen asarg och hävdade att jag skulle skita i hur han förvarade sina cigarrer. Jag genmälde lugnt att han förvisso hade rätt i sak, men att hans misshandlade exemplar daa aldrig skulle bli mina och lämnade humidoren och affären med en surt gloende tobakist blängande efter mig.

I oktober började jag sporadiskt besöka affären igen men noga inspekterande de laador jag köpte ifraan. Vid naagot tillfälle ville jag bara köpa MC2 fraan en laada som var rasande färsk men blev vägrad eftersom han hade mögelcigarrer kvar i en äldre laada. Det blev ingen affär och idioten hävdade att jag alltid gnällde över hans cigarrer och att det kanske var bättre att jag letade upp en annan tobakist att plaaga. Trött paa alltihop fraagade jag om han var nöjd med den mängd cigarrer per vecka som jag normalt handlade hos honom under vaaren (vilken var ansenlig) och visst det var han ju. När jag sen förklarade att jag inte hade naagon lust att betala för cigarrer som var mögelskadade - och definitivt inte normalpris - hävdade han att lite mögel inte ledde till naagon nämnvärd smakförsämring (även om han själv endast rökte de torra holländska). Saaledes svarade jag att hur opraktiskt det än är för mig att skaffa cigarrerna annorstädes ifraan var det nog den enda lösningen för mig om han inte ämnade sälja de nyinkomna fick det vara för min del. 

För naagon vecka sedan var jag tillbaka för att köpa jag frimärken och förutom att han lismade saa äckligt, berättade han även att om jag var villig att köpa hela laador kunde jag nog faa köpa en färsk som undantag... *nej det ville jag inte*

För den som osannolikt nog skulle vilja handla cigarrer i Rijswijk ZH, bör alltsaa följande handlare undvikas (om man inte direkt gillar smak av inkontinens, malkulor och gamla kläder):


Cigarraffär "De Oude Leeuw"
Geestbrugweg 5-7
2281 CC Rijswijk
www.deoudeleeuw.nl/

Rökligen,
-Martin


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Väla Spelcenter16:03 den 11 december 2006Stefan Persson
      N Väla Spelcenter17:19 den 11 december 2006RichardT
           N Väla Spelcenter21:09 den 11 december 2006COJ
                N Usla förvaringsmetoder hos handlare - en varning10:40 den 12 december 2006Martin Nilsson
                     N Usla förvaringsmetoder hos handlare - en varning10:57 den 12 december 2006Lars
                          N Usla förvaringsmetoder hos handlare - en varning12:28 den 12 december 2006Robin Z
                               N Usla förvaringsmetoder hos handlare - en varning14:46 den 12 december 2006Lars