Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Nytt humidorskåpsbygge inlett
Skrivet av: Ouch
Tid: 2007-01-07 20:31:37

I förrgår baxade jag och mågen det STORA skåpet från garaget till snickarboden. Det nya projektet kan börja! 

Grundämnet är ett 220x120x40 cm stort furubokskåp av äldre datum. Det har fullhöjds dubbeldörrar med 4 glasrutor i varje dörr. Skicket är väl sådär - lite sprickor i sidorna och dörrarna är lite svårstängda samt saknar de flesta glasrutorna - men vafan, lite utmaningar skall man ha! 

Dörrarna samt bakstycket är nu bortmonterade och nedslipningen av ena sidan har börjat. Ett skitjobb! Börjar man med sliprondell så sätter sig den gamla lacken i den. Alltså - fram med varmluftpistol och spackelspade... efter en massa slit så kör man rondell igen med samma resultat. Jag kanske skall försöka med färgborttagningsmedel? Är det någon som vet en bra och mindre slitsam metod än den jag använder?

Nåväl, tanken är att skåpet skall förses med en inre beläggning av MDF-board som är fanérad med spansk ceder. Yttersida av skåpet skall betsas i valnötstränyans och lackas. Lite pynt som ett snyggt krön får jag väl tillverka också. Dörrarna skall förses med trepunkts låsbar spanjolettlåsning, fukten skall spridas med fläkt och LED-belysning skall installeras. Alla hyllplan skall belysas när dörrarna öppnas. Någon sorts glas i dörrarna - kanske lite färgat? Flera idéer, någon?

Det här blir ett intressant projekt som bl a tvingar mig att lära mig hanteringen av den där överhandsfräsen jag skaffade mig i höstas.


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Nytt humidorskåpsbygge inlett20:31 den 7 januari 2007Ouch
      N Nytt humidorskåpsbygge inlett20:52 den 7 januari 2007Lasse i VF
           N Nytt humidorskåpsbygge inlett21:01 den 7 januari 2007leffe
                N Nytt humidorskåpsbygge inlett21:31 den 7 januari 2007leffe
                     N Nytt humidorskåpsbygge inlett21:39 den 7 januari 2007Ouch
                          N Nytt humidorskåpsbygge inlett22:23 den 7 januari 2007GöranG
                               N Nytt humidorskåpsbygge inlett22:26 den 7 januari 2007Henrik G
                                    N Nytt humidorskåpsbygge inlett00:20 den 8 januari 2007leffe
                                         N Nytt humidorskåpsbygge inlett00:42 den 8 januari 2007Ouch
                                              N Nytt humidorskåpsbygge inlett00:48 den 8 januari 2007Magnus S
                                                   N Nytt humidorskåpsbygge inlett08:20 den 8 januari 2007Peter CCL H...........
                                                        N Det är på detta sätt diesel fungerar...12:57 den 8 januari 2007Pyro
                                                             N Det är på detta sätt diesel fungerar...13:02 den 8 januari 2007Peter CCL H...........
                                                                  N Det är på detta sätt diesel fungerar...13:31 den 8 januari 2007Magnus
                                                                  N Det är på detta sätt diesel fungerar...13:38 den 8 januari 2007Lars
                                                                       N Det är på detta sätt diesel fungerar...13:49 den 8 januari 2007Peter CCL H...........
                                         N Nytt humidorskåpsbygge inlett13:36 den 8 januari 2007Tomas_nrk
                                              N Nytt humidorskåpsbygge inlett14:42 den 8 januari 2007leffe
                                                   N Nytt humidorskåpsbygge inlett15:15 den 8 januari 2007RebelRob
                                                        N Nytt humidorskåpsbygge inlett -avluta känns tryggare.20:47 den 8 januari 2007GöranG
                                                             N Nytt humidorskåpsbygge inlett -avluta känns tryggare.21:30 den 8 januari 2007Ouch
                                                                  N That's my boy n/t21:42 den 8 januari 2007Tony
                                                                       N Argh23:29 den 8 januari 2007Tomas_nrk
                                                                            N Argh16:53 den 9 januari 2007leffe