Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?
Skrivet av: Pyro
Tid: 2007-01-13 00:26:17

Skapade denna tråd som en fortsättning och fördjupning i OT-diskussionen om madurotäckblad eventuellt har sämre lagringspotential som jag råkade starta i följande tråd: www.carlscorona.com/forum/ShowMessage.asp?ID=38946 

Jag fick denna tanke från Herfers Paradise där yeldarb17 skrev ett intressant inlägg i en tråd som COJ skapat angående långtidslagring, se
www.herfersparadise.net/portal/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=36697&highlight=

Jag har inte mycket till teori att utveckla men min magkänsla säger mig att madurotäckblad redan har genomgått så mycket fermentering att en långtidslagring riskerar att snarare göra dem platta i stället för att ytterligare utveckla deras arom och smaker.

Dessutom utvecklas ju uppenbarligen många kubanska cigarrer på ett oerhört positivt sätt under mycket lång tid, förutsatt att de lagras korrekt dvs. Detta trots att de inte har madurotäckblad. (Å andra sidan vet jag ju inte hur motsvarande cigarrer i maduroutförande skulle utvecklas!)

Vad är dina erfarenheter COJ och vilka cigarrer skulle man kunna testa att lägga undan för att få en rättvis jämförelse?


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?00:26 den 13 januari 2007Pyro
      N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?01:05 den 13 januari 2007COJ
           N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?01:18 den 13 januari 2007Jörgen
           N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?02:07 den 13 januari 2007Pyro
                N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?14:25 den 13 januari 2007COJ
                     N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?19:45 den 13 januari 2007Pyro
                          N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?20:15 den 13 januari 2007COJ
                               N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?09:08 den 14 januari 2007Pyro
                N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?08:17 den 13 januari 2007 PerR