Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?
Skrivet av: COJ
Tid: 2007-01-13 14:25:47

Per skrev:
"Återigen, min magkänsla säger mig att ju mer nikotin, vassa och kantiga smaker och pepprighet en cigarr har när den är ung, desto större potential har den troligtvis att mogna till något fenomenalt. Och, dessa karaktärer är enligt min begränsade erfarenhet ofta mindre tydliga hos madurocigarrer jämfört med naturalcigarrer. Därav min teori att madurotäckblad KANSKE har en sämre förutsättning att mogna till fulländning!"

Nu bara spånar jag, men kan det inte bara vara så att den något högre sockerhalten döljer de skarpa smakerna?
Att det skulle vara mindre nikotin generellt i maduros tror jag inte på.
Det strider mot min erfarenhet.

Per skrev:
"Dessutom pratar vi väl inte om så lång lagring som 50 år utan snarare 10-20 år"

Visst, det var bara för att vi skulle hamna bak på den tiden då det gjordes maduros på Cuba och att påvisa möjligheten att en del av mycket långlagrade var naduros.

Per skrev:
"Jag håller dock med dig till 100 % vad det gäller att de kubanska cigarrernas lagringspotential inte har med täckbladens fermentering att göra utan helt enkelt beror på den höga kvaliteten på tobaken."

Det trista med detta är ju att Cubanerna själva har givit upp de tobaks sorter som vi vet hade stor lagringspotential.
I dag är det så vitt jag vet bara familjen Eiroa(Camacho) som fortsätter att utveckla de gamla Corojo och Corillo tobakssortena fråm Cuba.

Keep Puffing

COJ


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?00:26 den 13 januari 2007Pyro
      N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?01:05 den 13 januari 2007COJ
           N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?01:18 den 13 januari 2007Jörgen
           N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?02:07 den 13 januari 2007Pyro
                N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?14:25 den 13 januari 2007COJ
                     N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?19:45 den 13 januari 2007Pyro
                          N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?20:15 den 13 januari 2007COJ
                               N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?09:08 den 14 januari 2007Pyro
                N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?08:17 den 13 januari 2007 PerR